Bagi orang Pantai Timur budu memang tak asing dalam menu harian.Sedapnya dicicah dengan ikan goreng boleh memang boleh makan bertambah nasi. Rupanya selain dimakan begitu sahaja dengan nasi putih, budu juga boleh dijadikan bahan perasa dalam nasi goreng. Ditambah pula dengan isi ikan dan lada hitam yang ditumbuk, memang aromanya sangat wangi dan sedap!

Nak tau macam mana buat Nasi Goreng Budu, boleh cuba resipi yang dikongsikan oleh Puan Hajar Mohd ini.

Malam ni masak nasi goreng saja.Resipi ni selalunya mak kakak yang masak. Memandangkan banyak jalan tersekat tak boleh balik kampung. Kakak masaklah sendiri sebagai tanda lepaskan rindu.

” Mak, kakak rindu Nasi Goreng Budu mak…”

Yang benar,
Kakak yang manja tiba-tiba.

Bahan yang diperlukan:

Budu
Bawang putih dan bawang merah cincang
Udang
Ikan panggang tawar/ ikan rebus
Telur
Satu batang serai dihiris nipis
Ciliapi potong
Biji lada hitam yang ditumbuk

Semua bahan di atas boleh anggarkan sendiri mengikut saiz nasi yang mahu di goreng.

Boleh juga tambah ayam,sotong dan lain-lain.

Selepas tumbuk biji lada hitam. Boleh terus tumbuk hancur isi ikan panggang tadi. Jika suka isi ikan kasar kasar, tidak perlu tumbuk hancur.

Panaskan kuali dan minyak untuk menumis bawang cincang tadi. Kemudian masukkan udang galah.Ikuti langkah seterusnya pada gambar di bawah.

IKLAN

Apabila udang telah separuh masak, masukkan budu. Sukatan budu adalah mengikut tahap masin yang anda gemari.

Masukkan telur. Pada kali ini, kita gunakan 3 biji telur ayam.Saya tidak tahu ini telur ayam jantan atau telur ayam betina. Maka lebih baik jangan bertanya.

Setelah telur masak, masukkan hirisan timun. Jika tiada timun. Masukkan carrot pun tak mengapa.Ketika ini,terus masukkkan isi ikan dan lada hitam yang di tumbuk tadi. Garam dan perasa pun letak masa ni.

Aroma lada hitam dan isi ikan sangat wangi.

IKLAN

Terus masukkan bahan seperti didalam gambar.

Masukkan nasi dan kacau sehingga sekata. Pernah termakan nasi goreng sekejap tawar sekejap masin rupanya chef tu tak gaul rata.

Kaup letak dalam mangkuk.Masa study kat Jepun dulu, kami di rumah sewa tiada mangkuk, selamba kawan kakak letak dalam besen.

Sedapnya makan ramai ramai dalam besen sebab tiada pinggan.

IKLAN

Keropok tu jadi sudu. Sudu yang boleh di makan. Hebatnya.

Abaikan peha ayam garing tu. Bukan hangit ya. Bukan..

Sekian laporan task masakan dari Hajar Mohd yang menentukan kakak di terima balik kerja di Majalah Terasa atau tidak. Syarat terima adalah apabila dapat like sejuta baru dapat masuk ofis balik.

Baca Lagi Di Sini:
RPA Kongsi Resipi Nasi Goreng Mentega Berlada, Masak Guna ‘Kuali Legend’

Nasi Goreng Kampong Sedap Tak Letak Bawang Merah, Siti Nurhaliza Sendiri Dah Cuba Resipi Yatie Kitchen Ini!

MW: Menarik dan nampak sedap nasi goreng budu ni. Boleh cuba nanti.

Sumber: Hajar Mohd