Buah jambu air antara buah kesukaan ramai yang mempunyai banyak khasiat yang tersendiri. Namun jika salah cara dan teknik penanaman pokok jambu air ini, buahnya mudah busuk berulat diserang lalat buah, pokok tinggi dan tak berbuah malah mudah mati tak tahan lama.

Sebenarnya ada cara betul untuk tanam pokok buah jambu air ini. Barulah buahnya elok cantik, sedap malah padat merimbun.

Boleh ikut tip dan ilmu tanam pokok jambu air seperti yang dikongsikan oleh Puan Iffah Effah ini.

Saya nak kongsi sikit ilmu kalau salah boleh tegur. Ini cara saya buat, pokok jambu saya ni tak pakai racun pun buah padat dan sedap.Masalah orang kita bila tanam jambu dia biar pokok besar-besar pastu susah nak kutip sayang buah akan jadi busuk nak dapat baka yang cantik pun dah payah.

1. Tabur Garam Pada Pokok

Kalau pokok dah lama tapi tak berbuah cara dia boleh guna garam kasar sedikit. Caranya tabur garam, berdiri dekat batang pokok dan campak ke arah luar. Sebab akar dah gerak jauh dari batang. Sama jugak kalau cara kita bagi baja, garam tu tujuan dia tambah kan manis pada buah.

2. Tinggi Pokok Bawah 10 Kaki

Pokok jangan bagi terlalu tinggi cantas bahagian atas kalau boleh tinggi bawah 10 kaki senang nak kutip hasil dan senang kita nak balut.

Cara Betul Tanam Pokok JAMBU AIR Buah Elok Cantik, Padat Merimbun!

3. Balut Buah Guna Plastik & Suratkhabar

Masa buah berputik rasa-rasa dah besar dalam 20sen tu dah boleh balut buah guna plastik dan surat kabar pastikan gunting kiri dan kanan supaya air hujan tak bertakung.

4. Balut Buah Yang Cantik

Tujuan kita balut tu supaya lalat buah tak menyerang (buah tak cacat & rosak ) kalau sebelum balut tu ada dot-dot hitam tu boleh la buang awal-awal, pilih yang cantik-cantik je.

IKLAN

5. Bersihkan Bawah Pokok

Masa kutip hasil tu kalau boleh buah yang ada busuk tu yg jatuh bawah-bawah dahan tu sebaiknye sapu/ bakar atau buang jauh. Ia bagi kosongkan bawah pokok sebab buah yang busuk tu ada fungus yang akan menjadi ulat dan boleh merebak cari akar jambu. Sebab tu elok kena bersihkan supaya pokok boleh tahan lama.

Cara Betul Tanam Pokok JAMBU AIR Buah Elok Cantik, Padat Merimbun!

6. Buang Sedikit Daun

Buang sedikit daun supaya ada udara boleh masuk. Banyak sangat daun nanti buah kurang (mabuk daun).

Cara Betul Tanam Pokok JAMBU AIR Buah Elok Cantik, Padat Merimbun!

 

IKLAN

Cara Betul Tanam Pokok JAMBU AIR Buah Elok Cantik, Padat Merimbun!

Semoga bermanfaat. Selamat Mencuba!

balut dari berputik insyallah cantik buah dia.. kalau x balut awal lalat buah suke serang

Baca Lagi Di Sini:
Wanita Ini Kongsi Cara Mudah Tanam JAGUNG Elok Cantik, Isi Penuh!

IKLAN

DIY Mol Kulit Nenas, Penggalak Pokok Berbunga Lebat Berbuah Banyak!

Tanam Pokok Pisang Ada Caranya, Pengurus Ladang Kongsi Tip LENGKAP!

Mingguan Wanita:Begini rupanya nak tanam pokok jambu air agar buahnya elok cantik dan padat merimbun. Terima kasih berkongsi ilmu tanam pokok jambu ni.

Sumber: Iffah Effah

Follow kami di :

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita
FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini : https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak
Website: https://www.mingguanwanita.my/
Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en
YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured
Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en
Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita