Sekarang ini musim waktu demam, risau pula kalau anak-anak yang alaminya. Mahunya mak ayah tak tidur malam untuk kawal suhu badan mereka. Lagi risau kalau dah berjangkit-jangkit pula dengan adik beradik yang lain.

Mungkin ramai yang tak tahu tentang minuman sunnah, talbinah. Minuman yang digalakkan ambil waktu demam. Bahan-bahan yang digunakan juga mudah didapati.

Selain ambil ubat-ubatan, boleh juga ikhtiarkan untuk minum air talbinah waktu demam. Inilah yang dikongsikan oleh Habibah Badar Bajrai tentang minuman ini.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Doktor Ini Kongsi Cara Betul Guna Ubat Demam Anak Dan Sukatan Yang Sesuai

Petua Anak Demam, Batuk, Selesema, Mandikan 3 KALI SEHARI, Buang Haba Panas

Info Lebih Menarik DI SINI

Waktu Demam Cuba Minuman Talbinah

Sekarang ni tengah musim anak anak demam. Ada yang macam marathon. Lepas sorang sorang demam. Yang rasa nak pengsan, mak.

Bila anak demam, pernah tak buat TALBINAH?

Talbinah ni, makanan sunnah tau. Nabi galakkan sapa sapa yang demam, makan talbinah.

Talbinah ni dibuat dari tepung barli. Cuma guna 3 bahan saja. Tepung barli, susu dengan madu. Kalau tak ada tepung barli, boleh guna barli. Dah masak, blend.

IKLAN

Kalau nak beli tepung barli tu kan, cari yang asli. Tepung barli kat kedai tu, ada yang bercampur tepung sebab pekedai nak untung. Sebab tu harga dia murah sikit.

Khasiat Minuman Talbinah

Selain bagus untuk redakan demam, talbinah ni ada banyak lagi khasiat lain.

Antara khasiat talbinah;
1. Boleh hilangkan stress
2. Merawat sistem penghadaman
3. Bantu hilangkan kesedihan
4. Mengelakkan darah tinggi
5. Mengawal kanser
6. Melambatkan penuaan
7. Bantu kurangkan kolesterol
8. Merawat insomnia
9. Turunkan gula dalam darah
10. Kuatkan imunisasi

Banyak khasiat talbinah ni. Kalau suka, boleh juga campur dengan kurma.

Kalau anak demam, boleh bagi talbinah ok! Tak demam pun boleh. Khasiatnya banyak sesangat.

RESEPI TALBINAH
Tepung barli
Susu
Madu asli

IKLAN

Masak tepung barli dengan susu. Biar sampai pekat sikit. Agak agak. Kalau pekat sangat, boleh tambah air atau susu lagi. Bila dah masak, tunggu suam, baru campur madu. Jangan campur madu semasa tengah panas sangat. Nanti khasiat madu tu boleh hilang.

Boleh minum talbinah ni bila bila masa untuk anak kecil atau orang tua pun boleh.

IKLAN

“Talbinah itu dapat menyegarkan hati orang yang sakit dan dapat menghilangkan sebahagian dari kesedihan.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

p/s: Kak Bib tak jual tepung barli ni. Kalau ada yang nak, boleh beli kat Shopee, Majmalherbs

 

Mingguan Wanita : Sekadar berusaha dan tak salah pun amalkan untuk kesihatan juga.

Sumber: Habibah Badar Bajrai

Mingguan Wanita boleh diikuti juga di telegram :
https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita