Nak Berbasikal Hingga Hujung Dunia Pun Takde Masalah, Asalkan Syariat Terjaga
Kredit : totalwomanscycling.com

Semacam satu trend sekarang ini, wanita muslimah berbasikal tapi masih memakai pakaian yang ketat, sendat, melekat sampai terbentuk segala aurat.

Ini pesan disampaikan Ustaz Farid Rashidi untuk muslimah yang mahu mengikuti sukan berbasikal ini. Agar memilih pakaian yang memelihara aurat ketika mengikuti aktiviti berbasikal ini.

Baca sini :Kalau aurat terbiar begini, lebih afdal kalian duduk di rumah

Berbasikal, Bertudung Tapi Dipakainya Baju Ketat

Sekarang dah jadi trend pula gadis Islam berbasikal.
Nak berbasikal hingga hujung dunia sekalipun tak ada masalah, silakan asal syariat terjaga.

IKLAN

Yang jadi kecewa dan sedih, bila berbasikal tapi dipakainya baju ketat, sendat, melekat sampai terbentuk segala aurat. Lagi menyedihkan bila gadis bertudung pun ikut sama trend berbaju gitu. Astaghfirullahal Azim.

Apa sudah tercampak rasa malu di jalanankah hingga sanggup menjadi sebahagian seperti apa yang Rasulullah SAW sebutkan dulu?

Sebuah hadis mengingatkan kita:

IKLAN

Dari Abu Hurairah r.a, beliau berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda,
صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلاَتٌ مَائِلاَتٌ رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لاَ يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلاَ يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا
Rasulullah SAW bermaksud: “Dua golongan penghuni neraka yang aku tidak pernah melihat kedua-duanya iaitu kaum yang membawa cemeti seperti seekor lembu yang digunakan untuk memukul manusia dan perempuan yang berpakaian, tetapi telanjang berjalan berlenggang-lenggok dan menggoda, kepala mereka seperti bonggol unta. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya.”
[Hadis Riwayat Imam Muslim, no. 2128]

Tak masuk Syurga apalagi mencium baunya tau. Bukan saya kata, tapi Rasulullah SAW yang pesan begitu kat orang perempuan. Allahu, dengar pun gerun. Meremang.

Tolonglah ya, pesan dekat anak-anak, isteri, adik-beradik perempuan, kawan-kawan jangan berpakaian semacam itu.

IKLAN

Dosa hari-hari duk mengumpat pun tak terhitung inikan dosa dedah aurat lagi.

MW : Nak ikut trend tu tak salah, tapi kenalah tengok baik buruknya dulu pada diri. Jika tak memberi manfaat kenapa nak ikut sampai mengundang dosa.

Sumber/Foto : Farid Rashidi