Bila suami berikan duit belanja, sebolehnya isteri akan gunakan sepenuhnya untuk membeli keperluan dan barangan dapur untuk keluarga

Namun, tak salah pun kalau isteri boeh ketepikan sedikit elaun atau duit belanja itu untuk simpanan sendiri. Lebih-lebih lagi, kalau isteri itu surirumah sepenuh masa. Sebab kita tak tahu apa akan jadi pada masa hadapan.

Maksudnya, kalau kita punyai anak ramai sekalipun belum tentu mereka anak jaga kita nanti. Kita sebagaia mak ayah pun tidak mahu susahkan anak pun. Jadi dengan adanya duit simpanan itu, bolehlah digunakan untuk hari tua.

Ada juga mak-mak yang ketepikan sedikit duit belanja ini untuk membeli emas atau pun gold bar. Ini lah salah satu cara untuk mak-mak menabung pun. Mungkin ada mak-mak kalau simpan duit, ia ‘tak lekat’, ada saja nak dibelinya.

Bila dah ada emas atau gold bar ini, mestilah sayang nak jual kan. Simpan ban kumpul banyak, esok-esok boleh digunakan di kala kesusahan. Kita tak tahu.

Inilah yang dikongsikan oleh Juriah H Mazlan tentang apa yang diamlkan oleh dia sendiri dalam membuat simpanan dengan ambil sedikit duit belanja/ elaun. Boleh dipraktikkan oleh isteri nanti.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Pakar Kewangan Ini Kongsi Cara Manfaatkan Duit Moratorium, Guna Sebaiknya

Rezeki Bukan Hanya DUIT, Tak Mewah Tapi Keluarga Sihat, Ujian Kita Berbeza, Bersyukurlah

Info Lebih Menarik lagi DI SINI

Duit Belanja Beli Emas

Semalam, sampailah 2 keping gold bar mama fatim beli dari seorang kawan. Punyalah suka hati.

Cuma ada lagi sekeping dua yang belum sampai. Baru berjinak-jinak nak mengumpul emas. Selalunya hanya simpan di simpanan biasa je. Tapi biasalah, simpanan biasa ni kadang-kadang laju je nak bergerak melalui bank-bank tu kalau ternampak sesuatu yang menarik untuk dibeli. Sifat manusia kan?

Itu la pasal mama fatim pun mula membeli. Sebab bila tengok kepingan emas ni, mesti ada perasaan sayang nak jual dan sudah tentulah sayang nak belanja yang bukan-bukan.

IKLAN

Alhamdulillah, buat masa ini, kami cuba sediakan apa-apa yang patut untuk masa depan sendiri waktu di dunia, masa depan anak-anak dan juga masa depan sendiri untuk akhirat.
Kami cuba sedaya upaya yang termampu. Sekarang ini, jaga fizikal, jaga emosi dan juga kesihatan.

BOLEH ‘JAMU MATA’ DI SINI

Pentingnya Menyimpan

Anak-anak ramai, bukan penentu untuk menjaga kita esok-esok. Bukan tempat kita minta ditanggung bila kita tua, bukan juga tempat kita menyusahkan mereka kelak. Selagi boleh sekarang ini, kita jaga diri kita, buat simpanan untuk hari tua dan juga sedekah untuk bekalan akhirat kita.

Sebagai isteri yang menjadi surirumah, sementara suami masih sayang dan memberi sedikit sebanyak belanja atau elaun, selitkan sedikit untuk simpanan diri sendiri, kalau tak simpan sebagai emas, simpanlah dalam apa jua bentuk, yang penting menyimpan.

Tak usah dibazirkan sesuka hati, mana tahu nanti ada banyak juga simpanan atau belanja yang mencukupi untuk hari tua esok-esok. Kita pakat sama-sama untuk sediakan hibah takaful, hibah rumah terutama dari suami untuk isteri yang bergelar surirumah.

Dan untuk isteri yang bekerja, simpan juga duit untuk hari tua dan juga untuk akhirat, ikut kemampuan sendiri, walaupun sedikit.

Walau mungkin kita mampu untuk menukar kereta setiap beberapa tahun sekalipun atau menambah bilangan rumah atau aset, namun percayalah, kalau ada berlebihan duit selain menyimpan, lebih baik kita berjalan-lihat melihat tempat orang. Sekurang-kurangnya luas pemandangan dan banyak pengalaman yang kita boleh dapat.

IKLAN

Belanja-belanja juga, simpan-simpan juga. Ikut kemampuan sendiri lah kan?

Nanti tengok lah, kalau kita ada rezeki dan panjang umur di hari tua, sekurang-kurangnya senang hati kita bila tidak menyusahkan anak-anak. Anak ramai, belum tentu mereka duduk dekat-dekat kita nanti.

Begitulah kita. Buat persediaan dan rancang sebaik-baiknya kehidupan di dunia dan juga untuk akhirat.

Mingguan Wanita : Sebagai persediaan untuk hari tua. Moga ia memberi manfaat untuk isteri-isteri.

Sumber: Juriah H Mazlan

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

IKLAN

https://t.me/bangkitwanitaMW

Antara kursus-kursus asas yang dijangka mampu melahirkan peserta yang berkemahiran dan boleh terus dipraktik dalam perniagaan ialah:

JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti.

( https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/ )

Cookies Viral Legend. Jual cookies Paling Masyuk! Orang Malaysia meang suka makan. Cookies atau biskut tidak lagi laris hanya menjelang hari raya. Permintaan cookies memang tinggi dan belajar membuat cookies popular atau sedang trending ketika ini merupakan langkah bijak.

( https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-legend-jual-cookies-paling-masyuk/ )

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita