Susahnya nak tanam pokok. Mesti cepat mati dan kalau hidup pun tak adalah elok sangat. Ada yang kena makan ulat la, ada yang ‘ala-ala hidup segan tak mati’. Macam-macam cara dan macam-macam baja yang digunakan supaya pokok yang mak-mak tanam itu hidup subur.

Biasa mak-mak suka tanam pokok yang boleh digunakan untuk bahan masakan. Daun kari, daun bawang, kucai, bunga kantan, daun kesum dan sebagainya. Ada pokok yang senang nak tumbuh dan tak perlu baja atau jaga sangat. Cepat saja hidup. Ada juga yang memang ‘tangan panas’ membuatkan pokok sush nak hidup.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Pokok Gemuk-Gemuk & Daun Tumbuh Banyak, Sangat Berkesan Guna Baja-Baja Ini

Siram Baja Roti Seminggu 3 Kali, Tanaman Subur Bunga Makin Meriah!

Info Lebih Menarik DI SINI

Guna Perut Ikan

Apa kata kali ini, mak-mak cuba baja perut ikan pula. Bila beli barang basah kat pasar terutamanya ikan, mesti mak-mak minta suruh siang siap-siap. Balik rumah nanti senang, bersihkan saja.

IKLAN

Jadi, cuba kali ini beli ikan dan balik siang kat rumah. Nanti perut ikan itu bolehlah digunakan bahan baja untuk tanaman mak-mak. Belum cuba belum tau!

Ini adalah perkongsian daripada Hanura Zura yang menggunakan baja perut ikan untuk pokok karinya. Dia ambil masa sebulan untuk melihat perubahan pada pokok kari. Hasilnya pokok kari merimbun. Memang geram bila tengok pokok yang lebat-lebat ni.

“Saya ada kongsi cara membaja pokok kari dalam pasu menggunakan perut ikan atau pun sisa ikan. Setelah sebulan, pokok kari makin merimbun.

“Kalau nak cuba kat pokok lain pun boleh juga.”

“Saya gunakan terus perut ikan itu dan timbuskan dengan tanah supaya tak adalah semut datang mengurung. Mungkin ada juga tapi tak adalah banyak semut datang sebab ia sudah di tanam dalam tanah.

“Selain itu, kalau taknak letak terus perut ikan itu, boleh blend dahulu dan barulah letak dalam pasu.”

IKLAN


Saya tanam perut ikan dlm pasu terus.

IKLAN

Pokok kari bulan lepas.

Hasilnya kari saya makin rimbun.

Selamat mencuba.

MW: Lepas ini, pergi pasar, siang ikan kat rumah, nanti boleh cuba letak dalam tanaman pokok kita. Tunggu sebulan, mesti merimbun. Kan!

Sumber: Hanura Zura