Kini, dah tak perlu risau lagi nak bagi anak makanan berproses seperti nugget sebab mak-mak dah boleh buat sendiri nugget ayam dirumah yang lebih diyakini sihat, berkhasiat dan paling penting bebas perasa tambahan MSG.

“Berikut merupakan perkongsian resipi oleh Puan El Musliha Katiman‎, cara untuk buat sendiri nugget ayam dirumah. Anak-anak mesti suka”.

Bahan-Bahan:
500gm Dada Ayam

(Agen Pelekat)
5 keping roti putih
1 gelas susu segar

(Bahan Perasa)
3 ulasbawang putih (cincang)
1 biji bawang merah (cincang)
1 sudu teh serbuk lada putih
1 sudu tehbaking powder
1 sudu teh garam (*sis guna garam bukit)
1/2 sudu teh oregano kering
1/2 sudu teh thyme kering

(Salutan Nugget)
2 sudu makan tepung gandum
1 sudu makan tepung beras
2 biji telur ayam
serbuk roti /bread crumb

Cara Membuat:

nugget ayam

1.Ini lah hero utama untuk resepi kita.Nama pun nugget ayam kan. Mesti la kena guna ayam.Buang kulit, tulang dan bersihkan dada ayam.

2.Selepas itu potong kecil-kecil.. sekecil mungkin ya puan-puan.Sebab sis takde food processor nak hancurkan isi ayam ni.Sis guna alatan secara manual je. Sis cincang guna pisau a.k.a parang kontot. Sis cincang zas.. zas.. zas.. ala-ala kungfu sampai lumat dan halus.

nugget ayam

3.Potong kecil-kecil atau koyakkan roti dan tuangkan susu ke atas roti. Biarkan seketika kasi mesra dan kembang.

4.Selepas itu hancur-hancurkan bancuhan roti + susu tadi sampai lumat.Tak perlu letak bahan pengawet/serbuk perasa tiruan/tambahan/msg/ajinomoto yang sewaktu dengannya.

nugget ayam

5.Campurkan semua sekali.Ayam + bancuhan roti + bahan perasa, gaul sehingga sebati.

nugget ayam

6.Kemudian, ambil loyang atau owang kedah cakap pelengat atau periuk yang boleh diguna untuk mengukus.Sapukan minyak masak skit untuk elakkan berlakunya tragedi melekat di sana sini.

7. Sediakan pengukus, kukus 25 – 30 minit dengan api besar, kemudian matikan api dan biarkan sejuk.

8. Dah sejuk keluarkan dan sedia untuk dipotong.

9. Potonglah ikut suka hati uolss..nak bentuk bintang ke bentuk doraemon ke.. suka suka uolss la.. sis x mahu nak susah2 diri.. sis potong macam kat dalam gambo tu je.. senang!

nugget ayam

10.Kacau telur, masukkan potongan ayam yang kita kukus tadi dalam telur, kemudian salutkan ke dalam tepung, celupkan sekali lagi kedalam telur dan akhir sekali golekkan ke dalam serbuk roti sampai padat. Siap!

nugget ayam

Simpan dalam bekas berpenutup. Susun rapat-rapat.Sedia untuk disimpan. Masukkan dalam peti sejuk kat bahagian beku semalaman.
Sedia untuk digoreng.

Selamat Mencuba!

Kredit resipi & Foto; El Musliha Katiman