Rupanya dengan semburan ‘baja yakult’ hasilnya pokok Limau Kasturi dapat berbuah lebat sepanjang tahun. Bukan apa, bagi mak-mak yang ada tanam pokok limau kasturi, walaupun dah cuba macam-macam cara, pokoknya payah nak mengeluarkan buah.

Boleh ikut cara mudah yang dikongsikan oleh Puan Muspirah Samat ini sebagai panduan.

Tak rugi tanam Limau Kasturi. Berbuah sepanjang tahun. Lebat hingga menunduk batang. Dah macam padi pun ye. Makin berisi makin menunduk.

Banyak dah petik buat makan, basuh ikan, gugur overipe pun ada. Ni dia keluar bunga baru pula. Alhamdulilllah syukur.

Oleh sebab ramai tanya pasal baja yakult ni saya share ye. Baja Yakult.Senang je.

Bahan-Bahan:

Sebotol yakult+2 biji telur.

Cara Membuat:

Peram seminggu. Nisbah Air:baja yakult, 5: 1 lebih kurang. Sembur awal pagi atau lewat petang.Bole google cara buat detail.

IKLAN

Cara saya jaga pokok ikut sempat. Kadang baja sebulan sekali, siram air beras atau air basuhan ikan. Sembur baja yakult. Tu je. Yang lain berserah pada Allah rezekikan. Ulat makan daun, kelopak bunga saya anggap sedekah tuk depa.

Lagi satu cuka kayu. Boleh campur sembur sekali pakej dengan baja yakult.

Kawan-kawan yang dah cuba lepas ni kalau berkesan,boleh share ye. Sama-sama kita kongsi ilmu bermanfaat.

IKLAN

Info Ekstra!

  • Yakult mempunyai bakteria baik iaitu bakteria shirota. Apabila diperam dengan telur/air kelapa/air gula akan mengaktifkan bakteria baik untuk tanah.

Mesti Baca:Seminggu Siram Baja Yakult + Telur, Daun Lebar Bunga Makin Meriah!

Baca Lagi Di Sini:Cara BETUL Guna Baja Air Ajinamoto, Siram Dekat Tanah Bukan Pokok Sekali Seminggu!

IKLAN

Artikel Menarik:Petua Letak Daun Kering, Dalam Masa 2 Minggu Pokok Limau Mula Keluarkan Putik!

Mingguan Wanita:Jika pokok limau kasturi payah nak berbuah, boleh cuba tip yang dikongsikan ini. Memang elok berbuah banyak sepanjang tahun. Memang seronok hasilnya macam ni. Macam-macam boleh dibuat dengan buah limau kasturi ni.

Sumber: Muspirah Samat
Follow kami
Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita
FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini : https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak
Website: https://www.mingguanwanita.my/
Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en
YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured
Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en
Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita
TikTok: https://tiktok.com/@mingguanwanita