Mi basah yang terdiri daripada mi kuning atau kue tiau antara bahan makanan yang mak-mak mesti ada untuk masak pada hari-hari tertentu. Semntelah kalau tetamu datang, inilah bahan makana yang senang dan cepat untuk masak.

Namun, ada masanya mak-mak beli tapi akan tersimpan sampai dua tiga hari baru nak masak. Nak bagi tahan lama, mak-mak terus saja masukkan dalam peti ais. Tiba nak masak,jadi keras dan mi pun patah-patah.

Rupanya, ada cara dan petua nak bagi mi basah yang terdiri daripada mi kuning dan kue tiau ini tahan lama sampai 2-3 minggu. Boleh cuba cara ini.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: TIP Simpan CILI KISAR Tahan Lama Tak Rosak Berkulat, Senang Guna!

TIP PENTING Simpan Kelapa Parut Frozen, Barulah Tahan Lama, Tak Rosak Berbau!

Info Lebih Menarik DI SINI

Mi Basah Tahan Lama

Penyimpanan mi (kuning, kue tiau dan laksa) basah

IKLAN

Petua Dari Penjual, Tip Simpan Mi Basah Tak Hapak & Bertahan 2-3 Minggu

BOLEH BELI MI BASAH DI SINI

Hari tu ada yang tanya macam mana nak simpan mi basah ni supaya tahan lama

Selalunya setiap bulan akan masak laksa. Jadi, cara ini nak pastikan laksa basah yang dibeli tahan lama dan tak berbau hapak dan sebagainya.

IKLAN

Cara ni sesuai utk semua jenis mi basah (mee kuning, kue tiau dan mi laksa). Mi basah macam ni kalau letak kat luar peti ais boleh tahan 3 hari. Letak je kat tempat redup (no direct sunlight) kat dapur.

Tapi kalau nak tahan 2-3 minggu, jangan masukkan terus dengan plastik sebungkus-sebungkus tu terus dalam peti ais. Nanti ia mem ‘beku’ dan melekat-lekat mi nya.

Bila nak makan kena rebus balik, lepas tu sebab ia keras kejung mulalah dia patah-patah dan tak cantik mi nya. Lepas tu lama pulak nak tunggu mi tu terurai satu-satukan. Rasa-rasanya mak-mak pun pernah alaminya.

Jadi cara yang sebetulnya (ni tanya penjual laksa dan mee kari), lepas beli keluarkan dari bungkusan dan terus masuk dalam bekas berpenutup, letak minyak sikit dan urai-uraikan mi tu.
Pastikan ia tak seketul membongkah. Jangan kena air. Pastikan bekas nak di isi tu pun kering. Tutup bekas dan masuk dalam peti ais bahagian chiller. Tiga minggu pun boleh tahan. Nanti masa nak makan rebus air sekejap , air dah mengelegak masukkan mi dan nanti mi cantik tak patah-patah.

Semoga bermanfaat.

IKLAN

Mingguan Wanita : Baru tahu cara betul nak simpan mi basah ye. Kalau nak letak dalam peti ais pun dah tak risau, dah tahu cara yang betul.

Sumber: Hani Mynis

 

Mingguan Wanita boleh diikuti juga di telegram :
https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita