Sekarang tengah musim buah belimbing buluh, boleh tahan banyak lebatnya berbuah bergugusan di pokok. Sampai tak termakan dan tak tahu nak buat apa. Sebenarnya, macam-macam boleh buat dengan buah belimbing ni. Selalunya digunakan dalam masakan, baik di buat sambal hitam, masak lemak cili padi, halwa, dicampur dalam sambal belacan dan sebagainya.

Mak-mak yang ada pokok belimbing buluh di rumah dan berbuah banyak, boleh cuba buat KEK BELIMBING BULUH pula. Menariknya, rasanya sedap macam kek biasa dan tak masam malah cara buat pun mudah ‘blend’ je.

Ikut perkongsian resipi daripada Shobri Aziz ini sebagai rujukan.

Kek belimbing buluh.Kenapa? Tak percaya? Sedap tak masam pun. Manis pun sedang saja. Bila letak hirisan belimbing tu baru terasa masam sikit suai rasa dengan kek tu. Cara buat pun mudah kita blend ja.

Bahan-Bahan:

12 biji belimbing buluh
1 cawan gula
1 cawan minyak
4 biji telur
½ sudu teh garam
2 cawan tepung kek
1 st soda bikarbonat

Cara Membuat

1. Kisar semua bahan diatas kecuali tepung kek dan sod bikarbont dalam 3 minit ke 5 minit macam tu.Selepas tu tuang dalam mangkuk besar.

2. Ayak tepung kek dan soda bikarbonat tu dulu, kemudian masukkan dalam mangkuk besar tadi.

IKLAN

3. Guna wire whipped saja untuk kacau sebati tak yah lama-lama sangat. Kalau tiada wire whipped ikut lah nak guna senduk kayu balik ka. Bagi sebati ja.

4. Dah siap tu bakarlah dalam oven yang dah dipanaskan terlebih dahulu, bakar pada suhu 160°C selama 50 minit. Siap!.

IKLAN

Selamat Mencuba!

IKLAN

Baca Lagi Di Sini:
Resipi Air Belimbing Buluh SEDAP, Campur Serbuk Kulit Limau Kering!

Resipi Senang Sambal Belimbing Buluh SEDAP, Hanya Guna 3 Bahan!

MW: Mudahnya resipi kek belimbing buluh ni. Jika banyak buah belimbing buluh tu dekat rumah, tak tahu nak buat apa, boleh cuba resipi yang dikongsikan ini.

Sumber: Shobri Aziz