Kalau kita rasa marah atau tidak suka pada seseorang, nak tengok pun kita tak ingin. Paling teruk, mulalah rasa nak doakan mereka dengan perkara yang tidak elok.

Jangan begitu dan jangan terlalu mengikut perasaan sehinggakan sanggup doakan orang lain dengan perkara yang tidak baik. Sebab rasa puas dengan melihat apa yang berlaku pada orang yang kita tak suka.

Tak perlu nak berdendam atau doakan orang yang kita tak suka dengan perkara yang tidak baik. Kita sepatutnya berdoa untuk mereka supaya lebih baik. Begitu juga dengan kita, berdoalah supaya tidak ada perasaan seperti ini.

Setiap kali kita solah, tentunya kita berdoa dan serahkan segalanya pada Allah untuk beri kebaikan pada kita dan keluarga kita. Jadi, apa salahnya, untuk kita doakan orang lain juga. Moga-moga dengan dia ini mampu memberi kebaikan kepada diri kita pula.

Inilah yang dikongsikan oleh Khairul Anuar Basri tentang soa untuk orang lain. Tak perlu kedekut atau loket, waima untuk mendoakan adik beradik kita sekali pun.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Mak Terlalu Mengharap Kejayaan Anak, Jangan Sampai Lupa Selitkan Doa Jadi Anak Soleh

“Macamana Nak Menegur Kesilapan Orang Tanpa Terasa Hati? Kuatkan Hati Doa Berterusan” Ustazah Asma’

IKLAN

Info Lebih Menarik DI SINI

Doakan Orang Lain Dengan Kebaikan

Jangan takut atau kedekut untuk doakan orang lain dengan kebaikan.
Sebab Allah akan hantarkan para malaikat untuk doakan kita dengan kebaikan yang sama.

Kita dapat hidup atas dunia ini atas banyak sebab.
Dengan rahmat Allah, usaha dan tawakal kita dan dengan doa dari orang lain sama ada yang kita kenal atau pun tak.

Rahmat Allah memang kita kena selalu mintak. Tanpa rahmat dan belas kasihan dari Allah, nak buat apa pun akan jadi susah.

Usaha kena kuat, tawakal pun kena jitu. Sebab Allah tak akan sia-siakan setiap inci usaha kita tanpa diberi balasan yang sepatutnya.

IKLAN

Lepas dah usaha, serahkan hasilnya solid hanya kepada Allah.

Doa dari orang lain pun penting juga dengan doa ibu bapa, adik beradik, saudara mara, kawan-kawan dan doa dari orang yang kita tak kenal.

Jadi, jangan lokek untuk doakan kebaikan buat orang lain, walaupun hati kecil kita tak suka kat orang tu.

Tak kira lah kita tak suka sebab apa. Mungkin sebab perangai dia kita tak suka, sebab dia pernah buat jahat kat kita, kita tak suka atau mungkin juga dia competitor kita dalam bisnes, kita tak suka.

IKLAN

Doakan kebaikan untuk orang lain. Nanti kebaikan itu akan kembali kepada diri kita.

#KAB

MW: Kita tidak tahu dengan doa itulah segala urusan kita dipermudahkan. Sentiasa berdoa.

Sumber: Khairul Anuar Basri

 

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita