Chili Flakes merupakan kepingan kecil cili yang menambah rasa pedas bagi menyedapkan lagi makanan. Selalunya ditambah pada pasta, pizza, sup, bubur dan sebagainya. Jika dibeli selalunya chili flakes ini berbau hapak, banyak biji dan kurang menyakinkan tahap kebersihannya.

Namun sebenarnya, mak-mak boleh buat sendiri chili flakes di rumah. Baunya wangi, kurang biji, terjamin kebersihannya dan lebih puas hati. Namun syaratnya pastikan cili kering yang digunakan adalah masih baru dan segar.

Boleh jadikan perkongsian daripada Puan Jauharatuddini Taib ini sebagai panduan;

“Sebelum ni pernah beli dah chili flakes. Tapi rase dia tak sama macam yang dominos punya. Rase pahit, bau pun tak mengancam.Pernah cakap dengan kawan brand apa ye yang sedap chili flakes? Ada dia tunjuk botol, tapi dia cakap tak sedap mana jugak dan biji banyak. Tersembang dia cakap buat lah kak.”

Cari punya cari maka terhasillah #homemade_chili_flakes.

Masya Allah,Puas hati sungguh buat sendiri, #bau_wangi, #biji_kurang, rase yang sangat #sedap. Tak ada rasa pahit, bau pelik ke apa. Sis dini dah jatuh cinta buat sendiri. Kos pun murah dan berbaloi.

Cili kering sis dini pakai beli dekat jusco.

Cara Membuat:

1. Selepas basuh cili dan toskan, bakar cili guna kuali pun boleh, guna air fryer pun lagi mudah. Agak agak jer jangan kasi cili hangit ye.

2. Dah garing cili, patah-patahkan guna tapisan supaya senang biji 2 cili tu jatuh. Nanti senang kita ambil cili sahaja untuk masuk dalam blender kering.

3. Masuk dalam blender kering, agak agak jangan terlalu kasar atau terlalu halus. Sedap sangat buat sendiri..pastikan cili kering tu fresh ye.

Tadaaa dah siap!

Masukkan dalam botol yang ada lubang-lubang senang untuk kita pakai.

Siap, sangat berbaloi.

Selamat Mencuba!

Sesuai makan dengan sebarang menu berasaskan sup.
Sesuai makan dengan Spagheti Carbonara.

MW: Semoga perkongsian ini bermanfaat. Jadi buat mak-mak yang suka dan nak buat chili flakes sendiri di rumah, boleh cuba cara yang dikongsikan ini.

Baca Di Sini: 3 Tips Penting Cili Kisar Tahan Lama Lebih 3 Minggu,Tekstur Halus Gebu & Tak Berbau Hapak!

Sumber: Jauharatuddini Taib