Sebut saja pada anak-anak nak mandi kolam, bukan main seronok mereka. Tak dapat ke pantai atau sungai, tempat inilah buat mereka rasa gembira dan bahagia.

Bukan anak-anak saja suka mandi kolam tapi ada juga mak ayah yang teruja, lebih-lebih lagi kalau bercuti dan menginap di mana-mana hotel.

Sampaikan mak ayah sanggup cari hotel, tempat menginap yang mempunyai kemudahan kolam mandi, senang untuk bawa anak-anak main di situ. Ini belum lagi tempat-tempat rekreasi atau taman tema yang memang sepenuhnya ada kolam air.

Walau bagaimanapun, bagi mak ayah yang cerewet tentu tidak gemar bawa anak ke tempat awam yang ramai orang terutamanya tempat khas untuk bermain air. Maklum saja, macam-macam ragam dan tak sedar mungkin ada yang membuat onar tanpa kita sedar.

Kita nampak saja air itu biru dan bersih tapi sebenarnya ia turut membahayakan. Jangan terkejut, ada sesetengah mak ayah yang bawa anak mandi kolam, pulang sahaja bada ngatal-gatal dan mungkin ada yang demam, cirit birit dan sebagainya.

Inilah yang dikongsikan oleh Dr Ahmad Luqman Bukhari tentang apa yang mak ayah perlu tahu, terutamanya bila bawa anak mandi kolam.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Punyai 3 Anak Perempuan, Syurga Menanti Mak Ayahnya, SYARAT Didik, Jaga Sebaiknya

Nak Anak Berjaya Dalam Akademik. Paksa Anak Tidur Awal, Bukan Biasakan Tidur Lewat

Info Lebih Menarik DI SINI

IKLAN

 

Mandi Kolam, Boleh Bawa Malah Kesihatan Anak

“Daddy, jomlah kita pergi mandi kolam. Lama dah kakak dengan Maryam tak main air kat sana.”

Lemah betul bila budak dua beradik ni dah mula merayu hari tu. Cepat-cepat saya call owner
KEKOTAKstay Port Dickson untuk set tarikh yang kosong. Tak nak lah duk bersesak dengan orang lain.

Lagi pun saya tahu kat situ kolamnya bersih dan terjaga.

Biarlah cerewet sikit bab nak bagi anak-anak mandi kolam ni. Bukan apa, risau sangat kalau dia orang tiba-tiba demam dan jatuh sakit lepas balik dari mandi di kolam renang.

IKLAN

Takut-takut terkena penyakit Recreational Water Ilness (RWI) yang berpunca dari kuman dan bakteria kat dalam air kolam.

Kuman seperti Cryptosporidium, E. Coli dan Naegleria fowleri, ni antara yang kerap sangat dijumpai dalam air kolam yang tercemar tau.

Kalaulah masa mandi tu, si kecil kita tertelan air kolam yang penuh dengan kuman tadi lalu masuk ke saluran penghadaman, dia mungkin akan mengalami gejala muntah-muntah dan cirit birit.

Sakit tekak, batuk dan selesema pun boleh terjadi sekiranya jangkitan tu berlaku di saluran pernafasan. Jika berjangkit ke telinga dan mata pulak, mulalah mata pun jadi merah menyala dan pedih memanjang.

Nak tak nak, periksalah dulu betul-betul tempat kat mana nak bawak anak-anak mandi kolam atau bermain air ni.

IKLAN

Pesanan Buat Mak Ayah

Kena hati-hati sungguh terutamanya kalau kolam awam. Memanglah dibubuh klorin. Tapi kalau dah kolam tu penuh dengan air kencing, najis dan kotoran, payah nak hapuskan semua kuman dalam tu.

Sambil-sambil tu pesan jugak pada ahli keluarga kita supaya:

a) Elakkan daripada kencing atau berak kat dalam kolam renang
b) Sebolehnya sebelum masuk ke kolam, bersihkan dulu badan di bawah pancuran air. Lepas selesai mandi kolam pun sama.
c) Jangan minum atau berkumur guna air kolam tu.
d) Mana anak yang tak sihat, demam, muntah atau cirit birit, tolong jangan benarkan mereka mandi dalam kolam.
e) Periksa jugak tubuh anak kita tu. Elakkan masuk kolam kalau ada luka pada anggota badan. Bahaya sangat sebab kuman tu semua boleh masuk terus ke pembuluh darah anak kita.
f) Lagi bagus kalau kita pakaikan lampin pakai buang khas untuk berenang bagi si kecil yang masih tak pandai nak control najis.

Sambil tu kita pun kenalah periksa pamper tu setiap 30-60 minit dan tukar terus jika ada najis.

Sekarang ni memang ramai yang ambil peluang bawak anak ke kolam mandi dan taman tema air. At least kita semua akan lebih berjaga-jaga lepas tahu tentang ilmu ni.

#notaDrALB

MW: Kadang-kadang taman tema mahupun hoitel yang ada kolam, mesti ada dalam list untuk mak ayah bercuti, nak bagi anak seronok. Kena hati-hati juga.

Sumber: Dr Ahmad Luqman Bukhari

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi,
MINGGUAN WANITA kini di seeNI, download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI