Teringin nak makan tauhu tapi tak reti pula nak buat tauhu homemade. Masalahnya, bila nak beli di kedai, rasa kurang yakin dengan apa dengan kesahihah dan kebersihan penyediaan tauhu itu sendiri.

Nak buat tauhu homemade rasa macam leceh dan banyak cara penyediaan. Sedangkan belm cuba belum tahu. Cara ini jugalah membuatkan kita rasa yakin untuk makan. Dijamin kebersihannya.

Kali ini Mimi Ly berkonsi cara nak buat tauhu homemade di rumah. Bukan saja dijamin kebersihan tapi pelbagai jenis masakan boleh buat dengan tauhu ini.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: TAUHU Tahan Lebih Lama, Rebus 10 Minit Rendam Dalam Air Masak/Tapis!

Tauhu Homemade Simple Guna 3 Bahan, Memang ‘Fresh’ Lain Sangat Rasanya!

Info Menarik DI SINI

Tauhu Homemade, Dijamin Kebersihan

Bila teringin nak makan tauhu, bolehlah buat sendiri.

1. Menjadi! Alhamdulillah puas hati buat sendiri. Simpan dalam peti ais di bahagian bawah dan bukan sejuk beku. Elak simpan dalam suhu bilik, nanti cepat rosak.

2. Letakkan 2 sudu makan cuka ke dalam air rendaman tauhu.

3. Gunakan dua helai kain napkin yang bersih atau kain putih yang belum pakai lagi.

4. Gunakan 2 bekas satu untuk bawah dan satu lagi di bahagian atas. Ini untuk memudahkan dan senangkan tauhu di tekan dan padat.

NAK MUDAHKAN KERJA GUNA BEKAS TAUHU MACAM NI.

IKLAN

5. Ini petua yang biasa saya gunakan bagi nak hilangkan au pada bekas blander. Renam dengan serbuk kopi dan air panas. Kisar, terus hilang bau cili.

6. Rendamkan 1 kilo kacang soya semalaman. Kemudian cuci bersih dan tos kan air nya.

7. Cara nya:
Kisar kacang soya dengan air paip.
1 cawan kacang soya bersamaan 2 cawan air biasa. Kisar sekali saja.

8. Kemudian tapis dengan kain napkin tu. Bawahnya letak bekas untuk tampung air. Perah sehingga habis.

9. Masukkan dalam periuk besar air tapisan tadi. Kacau sentiasa biar sampai keluar bau dan berasap-asap. Jangan berhenti kacau untuk elak pecah. Tunggu 5 minit lagi, barulah tutup api. Biarkan ia suam.

IKLAN

10. Kemudain tapis untuk kali kedua. Barulah tauhu cantik dan lembut.

11. Selepas itu, masuk kan 10 sudu besar cuka makan. Kacau lagi sekejap dan tunggu hingga menjadi ketulan, dalam tempoh 15-20 minit.

Boleh gunakan GDL (serbuk tao fa untuk ganti kan cuka makan tadi.
60gm air suam
30gm GD, kacau sebati dengan air suam tadi. baru campur sekali dengan air tauhu

Info:
Pilih antara satu yang ada kat umah atau yang anda suka. Tapi jangan letak dua-dua sekali.

12. Siap kan bekas tapis tadi dan letakkan lagi kain napkin. Bawah tapis supaya senang air lebihan tahu tu menitis ke bawah.

13. Baru masuk kan bancuhan nyg dah menjadi ketul-ketul tadi..

IKLAN

14. Terus tutup elok-elok.

15. Kemudian lapikkan dengan bekas yang sama besar di bawah.

16. Dah siap.

Minguan Wanita ; Buat sendiri baru puas hati, dijamin kebersihan dan kita nak makan pun puas.

Sumber: Mimi Ly

ZAMAN DAHULU BOLEH LAH NAK PERMAINKAN WANITA. SEKARANG ‘BIG NO’ Wanita hari ini PANTANG DICABAR!

Pernah diperlekehkan? Dipijak kepala? Buli atau takut berdepan masalah hidup? Dengar apa nasihat pakar. Jom sertai webinar sehari, AURA: Wanita Pantang Dicabar ini.

Klik link ini untuk daftar
penyertaan: https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-aura-wanita-pantang-dicabar/ atau
whatsapp : http://www.wasap.my/60196328758/DaftarAura

Mingguan Wanita boleh diikuti juga di telegram :
https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita