Bila Mak Ayah Ditanya Kenapa Anak Sikit, Ini Jawapan Paling Padu..

Setiap suami isteri, rezeki anak Allah berikan berbeza. Ada yang ramai, ada yang sedikit malah ada yang belum dikurniakan pun cahaya mata. Jadi tak perlulah dipertikaikan kenapa seseorang itu anak sikit atau ramai.

Sepertimana yang dialami oleh bapa anak sikit ini, Nur Firdaus Abdul Razak, Perunding Motivasi juga menyandang jawatan Imam I, Masjid As Syarif Seri Kembangan, jawapan yang diberikan benar-benar menyentak, membuka minta si penanya.

Betapa setiap anak itu bukan semata-mata untuk mak ayah berbangga dengan jumlah anak-anak yang ramai. Ada tanggungjawab berat yang perlu dipikul sebenarnya.

 

Bila Mak Ayah Ditanya Kenapa Anak Sikit, Ini Jawapan Paling Padu..

BILA ORANG TANYA KENAPA ANAK SIKIT

O: Orang
K: Kiter

O: Anak berapa orang dah sekarang tuan?

IKLAN

K: Alhamdulillah, 2 orang dah setakat ini. Yang pertama lelaki, yang kedua perempuan.

O: Oh, tu baru nak mula namanya (sedikit tergelak sehingga menampakkan plak dan karies). Saya alhamdulillah, nak masuk 9 dah tengah tahun nanti.

K: Alhamdulillah, murah rezeki dari Allah tu. Seronok kan anak ramai ni?

O: Memang seronok tuan. Eh, tuan memang tak nak ramai-ramai ke? Anak ramai ni kan sunnah nabi. Nabi bangga dengan umatnya yang ramai, tak gitu tuan?

IKLAN

K: Betul tu. Anak ramai adalah sesuatu yang disukai Allah dan Rasulullah. Tapi kena faham juga. Meramaikan anak adalah sesuatu yang DIANJURKAN SAHAJA.

Kalau tidak ramai, tiada masalah, dan tidak dicela pun dalam syarak. Tetapi memanusiakan, menginsankan, dan mengkhalifahkan setiap orang anak adalah sesuatu yang WAJIB. Jika tidak tertunai, ia dicela oleh syarak.

O: Hmm.. (terdiam sekejap)

K: Nabi berbangga dengan anak yang ramai, tetapi dalam hadis yang lain nabi sedikit kesal akan sebahagian umatnya yang akhir zaman hanya seperti buih di lautan. Islam agama kualiti, bukan kuantiti.

IKLAN

Bila bertemu perkara yang wajib dan sunat, maka yang wajib perlu sentiasa didahulukan.

O: Jadi, tuan memang takut anak ramai ke? (defense mechanism)

K: Bukan begitu. Saya jalan perlahan-lahan. Selesai sahaja satu tahap, baru saya ke tahap seterusnya. Allah tidak akan soal kenapa anak saya tidak ramai, tetapi Allah akan soal kenapa saya tidak bertanggungjawab ke atas anak-anak yang TELAH dianugerahkanNya. Eh, terpanjang pula 🙂

O: Betul jugak tu. Terbuka sikit minda saya ni tuan. Nampaknya banyak la kerja saya lepas ni.

K: Slow and steady tuan, yang dah ada ini fokus betul-betul. 9 orang, maknanya ada 9 fail yang akan dibuka (di Mahsyar) nanti. Tuan orang baik, tiada masalah insyaAllah. Ok tuan, saya nak ke sana kejap. Assalamualaikum.

Sumber.Foto : Nur Firdaus