Bila anak ramai, rumah bersepah dengan mainan sana sini itu normal. Mak-mak tak perlulah rasa marah atau stres dan jangan sampai terlalu menjaga peraturan dalam rumah.

Tak kiralah, bila anak ramai atau mungkin seorang dua. Rumah bersepah itu tetap terjadi. Aank-anak tengha membesar. Biarlah mereka menerokai apa yang ada untuk perkembangan otak anak.

Percayalah, bila anak ramai, masa mereka kecil mungkin buat mak-mak rasa penat, stres sebab nak kena uruskan mereka dan rumah. Tapi bila di semakin mebesar, kerja-kerja rumah akan jadi ringan. Dengan syarat, mak ayah kenalah buat peraturan dan bukan rajakan mereka.

Inilah yang dikongsikan oleh ibu kepada 7 orang anak perempuan. Ada tip yang boleh dipraktikkan oleh mak-mak di luar sana. Moga bermanfaat.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Bila Anak Ramai Jangan Susahkan Keluarga Minta Jaga, Didik Dan Buatlah Ikut Kemampuan

Tip ‘Packing’ Pakaian & Keperluan Bercuti, Mudah Dan Tersusun, Sesuai Mak Anak Ramai

Info Lebih Menarik DI SINI

Tip Bila Anak Ramai, Mak-Mak Tak Perlu Stres

“Saya, mama kepada 7 puteri kurniaan tuhan. Bersama 1 anak istimewa 6 orang anak normal agak mencabar dalam kehidupan seharian. Tapi alhamdulilah sangat gembira dan bersyukur seadanya.

Jom sharing tip untuk mama dan ibu terus bertenaga untuk melayan anak-anak tanpa STRES

1. PASTIKAN ADA MASA BERSAMA PENCIPTA

Set masa untuk bangun awal sedikit agar kita dapat berduaan bersama Allah SWT (tahajud). Berdoalah agar Allah SWT permudahkan urusan kita untuk uruskan anak dan apa-apa yang kita inginkan.

2. PASTIKAN MASA DIURUSKAN DENGAN BAIK

Bangun lambat, masak tak sempat, kerja tak siap, anak lewat ke sekolah, kerja sekolah anak tak siap. Ini antara perkara biasa yag buatkan diri stres. Susun semula prioriti kehidupan. Senaraikan apa yang perlu di buat sekarang, kemudian dan akan datang mengikut ketetapan yang realistik. Kaji penggunaan masa anda. Buang tabiat membuang masa – layan internet tanpa tujuan, bersembang tak bertopik atau drama yang bersiri-siri..

3. PASTIKAN MENANGGUH REAKSI

Tidak kira seteruk mana pun masalah yang ditimbulkan oleh anak. Janganlah terus bertindak. Tindakan serta merta dan melulu boleh mendatangkan stres kepada kita dan anak. Jadi berhenti sejenak, fikir dengan otak rasional, bukan otak emosi. Kemudian baru tentukan tindakan, kalau setakat kesalahan kecik pejam mata saja, Yang penting bgtau dia apa yang salah dan apa yang betul.

IKLAN

4. PASTIKAN KITA PERBETULKAN FOKUS

Kita mudah terkesan dengan perkara yang kecil dan remeh seperti anak tumpahkan air, hilang jadual, berebut remote televisyen sehingga kita lupa fokus yang lebih besar. Jangan sampai isu kecil air tumpah menjadi luka besar pada emosi anda dan anak-anak yang kekal sampai bertahun. Fikirkan apa yang kita ingin capai dalam situasi itu. Tugas anda mendidik dan bukan mengherdik. Ada masa diam dan tunjuk cara penyelesaian lebih berkesan dari membebel berjam sambil menyumpah seranah
(jangan menyumpah kerana mulut ibu masin tau…)

5. PASTIKAN BERFIKIR PANJANG SEBELUM MENGHUKUM

Bila ingin berbuat sesuatu kepada anak atau diri sendiri, fikirkan apakah kesan jangka masa panjang tindakan kita. Apa yang kita ingin capai dari situasi ini. Kita mungkin puas hati seketika dapat lepas geram dengan memukul anak, tapi kesannya pada anak mungkin sampai bila-bila.(kadang-kadang rotan tu leh jadi ubat streses mama tau)

6. PASTIKAN HUJUNG MINGGU ADA AKTIVITI

Kita wanita perlu cuti rehat .Tapi tak akan nak tinggalkan anak-anak. Jadi, saya lebih suka anak-anak bersama saya walau ke mana saya pergi. Kalau rumahtangga dan anak-anak kelam kabut tak tahu punca, mungkin sebenarnya ia signal minta kita rilekkan minda .Tapi sabtu ahad tu saya suka bawa anak-anak lepak mamak dan makan aiskrim dah cukup tenang bagi saya.( hilang stress mama )

7. PASTIKAN ADA HOBI

Cari semula minat yang telah tinggalkan dek kesibukan menjadi ibu bapa. Hobi apa pun tak kisahla, asalkan apa yang kita suka. Mesti stres tu tak akan pernah datang menjengah kita. (Paling tak stres bila rumah bersih, semestinya hobi mama mengemas umah. Habislah 7 puteri dikerah keringat bagi merialisasikan hobi mama)

8. PASTIKAN MASALAH DIKONGSI

Setiap manusia ada masalah masing-masing dan setiap ibu bapa ada pengalaman tersendiri. Jadi, kongsi masalah dan kejayaan kita. Belajar antara satu sama lain membantu membesarkan lensa kita dalam melihat cabaran mendidik anak-anak. (Mama suka kongsi dengan anak no 2 sebab pemikiran dia dah macam kawan kita dah)

IKLAN

9. PASTIKAN MENGUBAH CARA BERFIKIR

Cara fikir kita menentukan emosi dan reaksi kita. Kalau kita rigid dan negatif dalam berfikir, emosi dan tindakan yang datang juga akan negatif. Contohnya anak buat salah, kalau kita fikir “kenapalah anak aku ni tak faham-faham!” – sudah tentu emosi yang akan terbit juga sama rasanya. Adakalanya kita berhenti dan ubah cara fikir “adalah tu yang tak kena, mungkin dia penat agaknya”. Emosi dan tindakan

10. PASTIKAN MENDIDIK DARI KECIK

Sebagai ibu biasakan mendidik mereka dari kecil supaya senang bila dah besar mereka ikut saja landasan sejajar yang kita mahu. Apa jua aspek seperti kemas rumah, betulkan tempat tidur, basuh pinggan, adab dengan orang, sembahyang, puasa dan amalan-amalan lain. Jadikan mereka lebih bertanggungjawab sebagai anak..

11. PASTIKAN PERLU TERIMA HAKIKAT ‘ANDA TIDAK AKAN JADI IBU BAPA YANG SEMPURNA ‘
Jangan terlalu taksub untuk jadi sempurna dan takut untuk berbuat salah. Sedar kesilapan dan perbaiki keadaan adalah jalan terbaik menjadi ibu bapa yang ‘sempurna’ untuk anak-anak anda. Jangan bandingkan situasi anda dengan ilustrasi palsu drama bersiri dalam media. Sebenarnya apa jua yang kita lakukan, semuanya kerana Allah SWT. Biarla anak kita membesar di depan mata kita, kerana bila anak dah besar, mereka pula akan menjadi ibubapa dan akan menghadapi perkara yang sama. Jom hilangkan stres, didiklah dengan senyuman.

Mingguan Wanita : Betul sangat. Paling penting, sebagai mak ayah kena jadikan anak-anak lebih bertanggungjawab pada keluarga dan agama.

Sumber: Shaeriani A Hamat

APA RAHSIA KEJAYAAN KAMI JADI JUTAWAN MILENNIAL?

Chocodap’s, Faith Fleur, Anggun Cotton Collection, Teh Ais Pyorr, Masak-masak Cekyana (Oden viral) dan bayak lagi jenama lain mempunya ratusan ribu pelanggan masing-masing.

Tak ramai anak Melayu kita mampu bina empayar perniagaan dari bawah dari tiada apa-apa. Ia bukan dicipta sehari dua. Banyak pengorbanan terpaksa dilakukan sepanjang pendakian.
• Apa rahsia mereka?
• Apa yang mereka lakukan?
• Apa ilmu-ilmu yang diamalkan?
• Siapa yang susah senang bersama mereka?
• Apa dugaan dan keperitan yang dilalui?

IKLAN

Teringin ikut jejak mereka?

Semua ini akan terjawab di program Webinar Eksklusif CEO BIsnes Viral anjuran Mingguan Wanita pada 25 September 2021 secara virtual. Dangarkan sendiri perkongsian jujur mereka. Eksklusif!

Menangi hadiah-hadiah cabutan bertuah serta wang tunai bernila RM100.

Daftar sekarang di

https://toko.ideaktiv.com/…/webinar-eksklusif-ceo…/

atau scan QR Code pada poster

Atau sertai grup telegram WEBINAR EKSKLUSIF CEO BISNES : https://t.me/bangkitwanitaMW

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :

Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita