Tak Salah Anak Pakai Subang, Elak Perkara Tidak Dijangka, Mak Ayah Hati-Hati

Perasan tak, mak-mak cukup suka bila anak perempuannya pakai subang. Sampaikan ada seawal bayi dipasangnya. Nampak macam comel kan! Namun, ada juga mak-mak yang tidak suka anak perempuannya memakai subang. Pilihan masing-masing.

Tidak ada kesalahan pun pakai subang pada anak-anak. Cuma ada masanya, mak-mak kena perhatikan telinga anak sebab takut tak sesuai dengan kulitnya. Sampaikan ada yang merah, bernanah. Tak kurang juga kulit tak sesuai dengan subang yang dipakainya. Semua ini atas inisiatif mak ayah itu sendiri.

Walau bagaimanapun, perkongsian daripada Dewi Diana Samsudin lain pula ceritanya. Anak perempuannya, Delisha Diana, 10 bulan mengalami perkara yang tidak langsung disangka-sangka. Semuanya kerana pakai subang pada anaknya.

Lebih menyedihkan apabila dibawa ke hospital, ada pihak tertentu mula mengatakan kes yang dialami ini dikategorikan cuai atau pun penderaan. Kenapa sampai begitu sekali tanggapannya. Nak tahu lebih lanjut, ikuti apa  berlaku pada anak perempuannya.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Penyangkut Baju Plastik Patah, Nampak Simple Tapi Bahaya, Peringatan Buat Mak-Mak

Yatt Hamzah Kongsi 10 Tips Barang Keperluan WAJIB Ada Bila Umrah Bawa Anak Kecil!

Info Lebih Menarik DI SINI

Pakai Subang Pada Anak

Syukur alhamdulilah..terima kasih semua doakan kesihatan Delisha. Maaf semua yang pm Dewi kerana tidak dapat nak balas semuanya.

Ramai yang bertanya kenapa dipakaikan subang untuk anak. Jawapan saya senang, semua ini atas ibu bapa itu sendiri.

Begitu juga saya, apabila saya lakukan pada anak, saya lihat dari mula-mula bertindik dapat subang dekat klinik tetapi ia tidak serasi dengan Delisha.

Saya tukarkan kepada emas, memang serasi tetapi Delisha suka cabut. Bila pakaikan lidi, dia ambil dan masukkan dalam mulut. Guna jenis mata kail tersangkut pula pada kain. Akhirnya, saya pakaian subagn skrew belakang sebab bila dah lama pakai masih elok terletak pada telinga Delisha.

Hari Kejadian

Pada hari kejadian, Delisha berdiri memegang kipas (kipas tertutup sebab berada di bawah. Nak dijadikan cerita, Delisha ingin capai sesuatu di belakang kipas. Dia terduduk dan menangis.

Rupa-rupanya subang yang dipakai tersangkut pada jaring kipas. Suami tidak sempat untuk memegang kepala Delisha dan dia panik sehingga terus dia rentap telinga pada kipas. Terus menangis.

Saya yang berada di dapur terus mengambil Delisha sebab bila dengan ayahnya dia tidak berhenti menangis. Barulah  perasan bila tengok cuping telinga dia dah koyak besar dan darah mengalir.

Kami terus bawa ke klinik tetapi doktor memberitahu, ia tidak boleh dijahit memandangkan Delisha umur bawah dua tahun dan terus dirujuk ke hospital kecemasan. Delisha sudah berhenti menangis kerana luka dah kebas dan tak rasa apa-apa.

Sementara itu, suami berada di luar bersama anak sulung. Kami terpaksa menelefon adik untuk mengambil anak sulung bawa pulang. Malah keluarga juga tidak tahu apa yang berlaku.

 Koyakan Terlalu Besar

Apabila doktor melihat luka, mereka mengatakan koyakan pada telinga Delisha terlalu besar dan perlu rujuk pada pakar telinga. Lebih kurang menunggu selama 3 jam, barulah saya dibenarkan masuk berjumpa pakar telinga.

Apa yang doktor beritahu, jahitan itu boleh dilakukan dan perlu tidurkan Delisha supaya dia tidak meronta. Memandangkan Delisha dah tidur, merek tidak dapat berbuat apasan ambil keputusan untuk membuat pembedahan dengan pakar bedah. Biuskan Delisha satu badan dan dikehendaki berpuasa. Dia dimasukkan ke dalam wad sementara waktu untuk menunggu bilik pembedahan kosong.

Tak Banyak Meragam

Delisha anak yang kuat, langsung tidak menangis.  Pada jam 5 petang, dia ditolak ke dewan bedah.Oleh kerana saya mengatakan Delisha minum susu badan jam 2.30 petang, mereka tidak boleh membuat pembedhan kerana belum cukup syarat 4 jam berpuasa. Kami di bawa ke wad semula.

Masa berada di wad inilah, pakar kanak-kanak mula bersuara. Tidak boleh lakukan pembesahan jika masa berpuasa tidak cukup, risikonya anak boleh meninggal dan semua orang boleh kena saman. Memang berderau jantung bila ingatkan perkara ini.

Suami sampai jam 7 malam di hospital untuk bertukar jaga Delisha tapi saya tak balik memikirkan Delisha akan dipanggil bila-bila masa untuk pembedahan. Saya hanya madikan dia. Selesai sahaj, jururawat minta kami bersedia ke bilik pembedahan.

Sebelum proses pembedahanm doktor ada terangkan tentang risiko bius satu badan. Selesai membuat pemeriksaan tekanan jantung Delisha dibaringkan dan diberi oksigen untuk tidurkan dia.

Paling membuat saya cukup sedih, bila doktor meminta saya cium Delisha dan bisikan sesuatu pada Delisha. Kami keluar dan akan diberitahu bila semua urusan selesai.

Jam 9.10 amalam, Delisha dibawa keluar dan masih tidak sedarkan diri. Sehinggalah jam 10 malam, baru Delisha memberi respon. Alhamdulillah semuaberjalan lancar dan kami di bawa masuk ke wad. Jam 1 pagi barulah Delisha diberi minum.

Alhamdulillah, sekarang ini jahitan telah dbuka dan Delisha kembali sihat.

Namun, jauh di sudut hati terfikit tentang perkara yang berlaku semasa berada di hospital.

  1. Kes yang dialami oleh Delisha ini dikatakan doktor pakar ingin menghubungi pihak JKM dan bahagian kanak-kanak Malaysia kerana dikatakan kecuaian ibu bapa dan mungkin ada unsur penderaan.
  2. Semasa doktro pakar membuat pemeriksaan sebelum pembedahan, mereka turut mempertikaikan kepana subang boleh msuk pada jaring kipas (seakan tidak logik), sehinggalah saya tunjukkan jenis subang yang dipakai oleh Delisha.
  3. Apa yang nak saya tekanakan di sini terutamanya peringatan pada mak ayah apabila berlaku pada anak-anak, sila ambil gambar untuk kita buat penerangan nanti, tidak kirlah apa kes pun. Ini untuk memudahkan kita kemudian hari.

 

1.Selepas keluar hospital

 

IKLAN

3.Selepas jahit(depan)

 

  1. Selepas jahit (belakang)

 

  1. Subang jenis screw

 

  1. Ini subangnya terletak je( dah berapa bulan guna,ok je, tak sangka benda nak jadi)

 

  1. Kipas yang subang Delisha tersangkut

 

IKLAN

  1. Masa tunggu di bahagian kecemasan (Delisha tak rasa apa dah)

 

  1. Delisha baru masuk wad sebelum masuk bilik ot (penat dan mengantuk)

 

  1. Bersedia nak masuk bilik ot (masa kali pertama)

Selepas jahitan di buka (belakang)

Jahitan di buka (bahagian depan)

 

 

 

MW: Apa yang boleh dijadikan pengajaran adalah dengan hati-hati bila mengenakan jenis subang pada anak. Keduanya, bila ke hospital kadang-kadang benda tak dijangka. Contohnya, ingatkan kita mendera anak atau kecuaian. Sedih bila dikatakan sebegitu. Siapa tak sayang anak…

Sumber: Dewi Diana Samsudin

Follow kami di :

Facebook Mingguan Wanita

Instagram Mingguan Wanita

Twitter Mingguan Wanita