Sejak dua menjak ni hidup huru hara sikit dengan dateline. Dari isu biasa tambah pula dengan isu bumper memang tak senang duduk dibuatnya. Back to back photoshoot dan menaip. Biasalah kerja kejar dateline memang macam tu. Alah bisa tegal biasa orang kata.

Lumrah alam pekerjaan ada masa rasa bahagia ada masa lak rasa stress ya amat. Kerja mana tak stress kan? Semua bidang kerja masing-masing ada cabaran dan dugaan dia. Paling penting cara kita handle dan jadikan kerja yang kita buat tu menyeronokkan tanpa rasa tertekan.

Antara cabaran yang reporter macam saya kena lalui seperti photoshoot yang kena cancel saat akhir, masa tak cukup dan macam-macam lagi. Stress atau tertekan macam mana pun kerja nak kena setel juga, hidup kena diteruskan. Jadi bagi saya semua itu antara proses untuk buat kita lebih matang bagi menghadapi tekanan yang ada.

Setiap orang ada cara tersendiri untuk atasi stress atau tekanan kerja. Ini antara yang saya selalu buat kalau rasa tertekan:

  1. Pastikan tidur cukup walau kadang-kadang ada juga terbangun tengah malam fikir pasal kerja
  2. Buat solat dhuha tak dapat setiap hari seminggu sekali pun ok, InsyaAllah dipermudahkan segala kerja.
  3. Elakkan over thinking Benda-benda remeh
  4. Banyakkan senyum
  5. Think positive
  6. Tarik nafas dalam-dalam dan hembus, buat 3 kali, bila oksigen sampai ke otak boleh buat kita rasa sedikit tenang untuk berfikir.
  7. Kalau perlu minta pandangan atau pendapat rakan-rakan sekerja sebab mereka mungkin ada idea yang tak dapat kita fikirkan bila tertekan
  8. Kalau terbangun waktu malam sebab banyak sangat fikir, mungkin boleh ambil wuduk dan solat tahajud, doa pada Allah untuk diberi ketenangan dan dipermudahkan segala urusan.

Itu antara benda yang saya buat kalau rasa tertekan. Setiap orang ada cara tersendiri mengikut keselesaan masing-masing. Hidup tanpa cabaran umpama kertas kosong tanpa coretan. Kalau nak hidup ni penuh dengan warna, maka cabaran dan dugaan itulah rencahnya. Alhamdullilah bumper dah selesai, sekarang fokus isu biasa pula sebelum nak raya, selagi belum tutup mata, perjuangan masih belum selesai, fighting!