Solat Taubat Kena Buat Selalu, Sampai Hati Rasa Lapang, Begini Tertibnya

Wanita ini, Shaella RayyanDamia Azlan kongsi amalannya, lakukan solat taubat setiap hari sehingga hati jadi benar-benar lapang. Sebaiknya lakukan pada malam hari sebelum tiduratau sebelum subuh. Waktu sunyi malam itulah mengundang fokus.

Solat taubat Kena buat selalu. Sampai hati tu rasa lapang.. Rasa bersih. Pastu rajin nak beribadat.

Bila dengar nasihat tu, hati macam seronok. Tak nak lagi buat dosa-dosa lama. Haa.. tu Insha-Allah tanda taubat ALLaH dah terima.”

Begini Cara Solat Taubat

Solat ni elok buat malam-malam. Sebelum tidur atau sebelum Subuh. Waktu sunyi malam.
Bersihkan diri. Amek wudhu.
Pakai wangi-wangi (bagi lelaki).
Bila dah siap berdiri, Istighfar dulu..
Istighfar pendek je.. Baca seberapa banyak kita nak sampai hati tu bebetul tenang..
Pastu baru niat..
أصَلِّي سُنَّةَ التَوبَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ
Ussoli sunnatan taubati rok ‘ataini liLLaHi Ta’ala
[Sahaja aku solat sunat taubat 2 rakaat kerana ALLaH Taala]

Selepas Niat, Buat Macam Ini

Baca do’a Iftitah dan al-Fatihah macam biasa.

IKLAN

Rakaat pertama, baca Sural al-Kafirun 1x
(Kalau ada yang tak hafal Surah ni, boleh baca Surah al-Ikhlas je)

Rakaat kedua, baca Surah al-Ikhlas 1x
Bila sampai waktu Sujud terakhir sebelum salam, selepas baca bacaan biasa waktu sujud, kita sambung baca do’a Nabi Yunus a.s.
“La ilaha illa anta subhaanaka inniy kuntu minaz dzhoo limiin”
Bacalah 10x atau 20x atau 30x.. Ikut suka.
Waktu ni dahi kita sujud menyentuh bumi.. Kita berada dalam keadaan hina sehina hinanya sebagai hamba memohon keampunan daripada Pencipta kita.. Sujudlah lama-lama..

Lepas tu baru duduk tahiyat akhir, baca tahiyat akhir dan terus bagi salam.
Lepas bagi salam, Istighfar lagi.. boleh baca Istighfar pendek atau yang panjang sikit..
AstaghfiruLLaHhal’adziim /
AstaghfiruLLaHhal‘adziim, alladzi laa ilaha illaa huwal haiyul qoiyuum wa-atubu ilaih.
Baca seberapa banyak yang kita nak.. Baca sampai hati tu rasa lemah…

Bila rasa dah cukup kita Istighfar, baru do’a.. Bila berdo’a, kita kena bebetul menyesal dengan dosa-dosa kita.. Mohon ALLaH ampunkan dan terima taubat kita.
Sebagai permulaan, guna do’a sendiri dalam bahasa melayu.. Luahkan apa yang terbuku kat hati tu..
Menangislah.. Merayulah..
Mohon Allah ampunkan dosa tu.. Bayangkan kita cuma ada satu je ni peluang nak mintak ampun dengan Allah..
Bayangkan Malaikat Izrail dah ada kat belakang nak cabut nyawa kita.. Kejap lagi kita mati..
Agak-agaknya apa kita akan mohon pada Allah?
Istighfar dan baca doa. Dalam bahasa melayu pon takpa.

Baca sini : Khusyuk dalam solat itu rezeki, 13 cara ini buat otak fokus dan tenang ketika menghadap Ilahi.

Akhiri Dengan Doa Ini

Dah selesai berdo’a, tutup do’a kita tu dengan;
Robbana aatina fid dun-ya hasanah wa fil aakhiroti hasanah waqinaa adza bannar.
Pastu duduk diam atas sejadah, ambil masa 10 minit, muhasabah diri kita.. Tengok apa yang boleh kita perbaiki lepas ni.

Imam al-Ghazali ada cakap..
Tanda hati kita sudah mula hitam,
[1] bila kita buat dosa, kita tak rasa bersalah.
[2] hilang kemanisan beribadah
[3] hati tak makan nasihat

#peringatandirisendiri dan semua jika bermanfaat.

MW : Marilah sama-sama muhasabah diri setiap hari.

Sumber/Foto : Shaella RayyanDamia Azlan