Sebelum Bertengkar, Suami Isteri Buat Tiga Perkara Ini...Gerenti LEMBUT HATI!

Sebelum bertengkar, suami isteri boleh ikut tiga tip yang diberikan ini. Miudah-mudahan tidak berlarutan. Bertengkar suami isteri itu normal. Rasanya, JARANG sungguh ada pasangan yang tak pernah bergaduh sepanjang berkahwin. Lagi pun, kalau asyik okay je sepanjang masa, bosan pula. Sesekali nak juga ‘panaskan’ keadaan.

Lagi satu, zaman sekarang bila bergaduh atau bertengkar, sibuk nak rakam. Bergaduh dengan pasangan rakam, gaduh dengan orang luar pun rakam. Adoi!

Sebelum Bertengkar, Tolong Tengok Sekeliling

Kalau nak bergaduh pun tunggulah pada masa yang sesuai. Hari ini ramai orang bergaduh di tengah ramai, jangan lupa HP berada di tangan setiap orang. Kemudahan mengambil video dengan Hp ini sangat meluas. Silap-silap mereka upload di Youtube, satu dunia akan menonton kita bergaduh bagaikan orang hilang akal.

Dan usah percaya andainya tiada sesiapa merakam walaupun kita memberi amaran, “Jangan rakam! Jangan rakam!” Sambil menuding ke arah si perakam. Tahu-tahu video itu viral pula, dengan telunjuk kita tajam menunjal kamera.

Sebelum Bertengkar, Suami Isteri Buat Tiga Perkara Ini...Gerenti LEMBUT HATI!
Foto: 123rf

Orang Teruja Rakam

Kalau pun kita berjaya menghentikan dia, ada banyak lagi orang yang merakam dari sudut-sudut lain. Kita akan malu sangat dengan kata-kata yang kita keluarkan. Ketika itu kita seperti hilang akal lantas tidak sedar dengan semua yang dikeluarkan, tetapi nanti setelah stabil kita akan malu sangat menonton kesemuanya sekali.

Sedangkan senario biasa pun orang teruja untuk menyebarkannya, lagilah yang luar biasa seperti bertekak, bertumbuk, menerajang. Lebih teruja jika yang bergaduh adalah suami isteri ataupun sepasang kekasih.

Baca lebih artikel menarik di sini:

Suami Ni ‘Complicated’, Sebab Itu Isteri Kena Cakap ‘Direct’. Tak Payah Berkias Sangat

Nak Upgrade Cinta Suami Isteri, Cuba Ingat Kembali Pengorbanan Dan Kebaikan Pasangan

IKLAN

Ikuti MW di sini:

https://www.instagram.com/mingguanwanita/

Semua Tak Patut Keluar Dihamburkan

Lebih buruk kalau bergaduh di hadapan anak-anak. Keluar pula ayat-ayat yang tak sepatutnya, macam, “Sudahlah ko tu. Ingat aku heran sangat dengan muka ko tu. Muka macam penyu!”

“Dah kalau macam penyu apa yang ko terhegeh-hegeh dengan aku dulu? Kenapa tak cari betina lain je?”

INGAT TIGA PERKARA SEBELUM CETUS PERTENGKARAN

Anak-anak yang mendengar tentu confuse. Jangan sampai mereka pun merakam pergaduhan anda! Sebaliknya lakukan tiga perkara berikut sebelum anda hendak bergaduh:

Bertenang Sejenak

Tariklah nafas dalam-dalam beberapa kali. Cuba pejamkan mata dan anggap tidak melihat dan tidak mendengar apa-apa. Jika pasangan terus menghentak dengan kata-kata keras, istigfar dan beredar dari situ. Jika dia terus menghambat ambil air dan minum. Masih juga tidak berhenti, pergi ambil wuduk dan solatlah…

IKLAN

Serkap Jarang Dan Perangkap

Adakalanya taktik ini menjadi. Ia dapat mendiamkan pasangan seketika. Katalah, “Tak apalah bang, katalah apa-apa pun abang nak kata. Tapi Rosmenah janda beranak dua tu apa khabarnya?”

Mesti suami kaget. Jika benar atau sipi-sipi dia akan ngelabah, jika tiada dia akan menafikan dengan keras. Senyum sahajalah. Sampailah dia berkata, “Kenapa awak senyum pulak?”

“Tak ada apalah. Kalau tak ada apa-apa tak payahlah serius sangat. Tahu abang memang baik. Macam tu juga saya…”

Sebelum Bertengkar Jangan Lupa Rakam 

Panggil anak suruh dia rakam pergaduhan itu. Biasanya pasangan akan terdiam, kecuali sudah terlalu marah (dalam istilah lain sudah terlalu setan) dia mungkin akan menghendik si anak atau berbuat sesuatu kepadanya. Tetapi juga akan membuatkannya terpatung. Amat jarang suami isteri yang sedang bergaduh akan melepaskan kemarahan mereka kepada anak-anak sendiri.

Apapun, tak payahlah bergaduh sebab bergaduh itu buruk. Kalau hendak bergaduh juga lakukan ia dalam bilik yang tertutup. Pastikan suara tidak terlalu tinggi jangan sampai didengar anak-anak dan jiran tetangga.

Memanglah sewaktu bergaduh akan merasakan puas jika dapat berteriak, memekik dan mengherdik tetapi apakah perasaan kita jika mendengar orang lain bergaduh dan melakukan hal sama? Tentu kita berasa jelih (meluat, geli, tak patut, malu) dan menyampah bukan? Happy-happy sajakan bagus…

IKLAN

Sumber: HM TUAH ISKANDAR al-Haj

Jangan lupa follow kami di:

Facebook Mingguan Wanita

Instagram Mingguan Wanita

Twitter Mingguan Wanita