Pernah dengar tak nama rumput degil? Mungkin namanya kita tak tahu sebab semua rumput sama saja pada pandangan mata kita.

Biasa rumput yang ada di laman rumah atau di kampung-kampung memang cepat tumbuh. Nak tak nak kena mesin atau cabut. Mana rumput ‘degil’ yang cepat tumbuh dan susah nak dicabut akan dibiarkan.

Selalunya bila kita berada di kampung, dengan halaman rumah yang luas tentulah rumput-rumput ini menjadi hiasan pada tanah. Nak-nak waktu pagi, embun melekat pada rumput ini. Indah dan tenangnya lahai….

Walaupun dipanggil rumput degil dan banyak lagi nama lain, rupanya ia bermanfaat dan berkhasiat yang kita sendiri tidak tahu. Inilah yang dikongsikan oleh MiraQistina dalam facebooknya.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Bila Serangga Ini Jadi ‘TETAMU’ Tanaman, Jangan Hapuskan Sebab Ia Beri Manfaat

Khasiat & Manfaat Kacang Buncis Yang Perlu Kita Tahu

Info Lebih Menarik Lagi DI SINI

 

Rumput, Ada Manfaatnya

Namanya RUMPUT SAMBAU @ RUMPUT DEGIL @ RUMPUT LIAT @ RUMPUT KUCING, biasanya ia terdapat di kampung-kampung.

DEGIL-DEGIL PUN BANYAK MANFAATNYA.

Saya nak kongsi sedikit salah satu jenis tumbuhan yang semua orang tak pandang pokok ni walau pun sebelah mata.

Sebab apa?

Mungkin sebab dia adalah tumbuhan yang menyebabkan sahabat-sahabat semua rasa meluat dengan kedegilannya. Buang, nanti akan tumbuh lagi, buang tumbuh lagi.

Siapa pernah tengok pokok rumput ni? Tumbuh subur di mana sahaja tanah yang selalu kita pijak.

Inilah Pokok Rumput Sambau atau Rumput Degil, da juga dipanggil Rumput Liat atau Rumput Kucing dan entah apa lagi nama orang panggil.

IKLAN

Tepi rumah, belakang rumah, dalam longkang, pasu, tepi jalan dan dalam garaj. Pendek kata semua tempat dia ada. Tebas nanti tumbuh lagi, walaupun diracun, selang dua minggu Insya Allah dia tumbuh balik.

Biarlah dia dengan caranya yg Allah SWT cipta untuk manfaat hambanya yang bernama manusia. Sebenarnya kita tak tahu khasiatnya sebab itu kita meluat, rimas dan menyumpah bagai, betul tak?

Bila dah tahu nanti boleh lah amal ya. Jom kita baca dan ambil tahu semua khasiatnya.

AKAR direbus tiada sukatan, ikut selera masing-masing.

1. Kecutkan perut dan usus, kalau rasa perut tak selesa dan sedikit besar ke depan tu boleh lah amal ya.

2. Merawat cirit birit, tak kira lah salah makan atau memang rutin mingguan atau bulanan terkena cirit ni. Amal je Insya allah.

3. Bagus untuk turunkan suhu panas yang melampau, selalu demam panas pada kanak-kanak. Bagi je anak minum.

4. Penyakit hati bengkak atau apa-apa sahaja masalah pasal hati..

5. Ada orang selalu atau mudah keluar peluh, baru angkat tangan nak suap nasik dah berpeluh, sila amal dengan rela.. Insya Allah.

IKLAN
DAUN

1. Pernah tengok kucing makan daun rumput, inilah antara rumputnya. Dia makan sebab perutnya rasa tak selesa, mungkin keracunan atau sebagainya. Lepas dia makan, tak lama kemudian dia akan muntah makanan berserta daun rumput yang dia makan. Kita pun boleh cuba kalau keracunan, itu pun kalau sanggup.

2. Segenggam daun dikisar dengan secawan air untuk dijadikan jus. Bagus untuk anak-anak yang kecacingan, sama ada cacing pita atau cacing ramu.

Ini khasiat keseluruhan POKOK bila direbus, rebus akar, batang dan daun ya..

1. Merawat sistem saluran kencing, menyahtoksin yang melekat atau mengganggu saluran perkumuhan anda.

2. Kalau ada masalah kencing tak puas, kejap-kejap masuk tandas, kejap-kejap rasa air kencing terkeluar, boleh amal untuk melawaskan kencing, Insyaallah dengan izinnya akan mujarab.

3. Bagi yang ada masalah sakit sendi, tak kiralah sendi bahagian mana pun. Bengkak ke, merah-merah ke, boleh cuba amalkannya Insyaallah.

4. Menurunkan suhu badan yang panas, selalunya bila demam suhu badan akan tunggu kan? Boleh amalkannya.

5. Bagi yang ada masalah angin pasang, boleh amalkan air rebusan rumput ni. Tahu angin pasang? Bukan air pasang tau.

Aneka periuk yang boleh digunakan: https://invol.co/cl59ibz

6. Yang makan tanpa fikir makanan tu bersih atau sudah rosak, sila sediakan dengan segelas air rebusan rumput sambau ya. Rasa memulas je perut tu terus minum. Kalau belum berkesan sila amal lagi sampai nampak kesannya..

IKLAN

7. Deman kuning selalunya pada bayi yang baru lahir, jadikan air mandian atau titiskan ke dalam mulut. Insya allah..

8. Bagi yang ada masalah gigi dan gusi berdarah, boleh amal air rebusan dengan cara berkumur atau meminumnya. Insya Allah dengan berkat amalan akan sembuh.

Sekian perkongsian pasal Rumput Degil ni, seliat-liatnya pun ada manfaat pada manusia dan haiwan.

Semoga ianya bermanfaat untuk kita semua hingga tersebar, Insya Allah

Mingguan Wanita : Kita hanya berusaha dan setiap ciptaanNya ini ada manfaat yang sendiri.

Sumber: MiraQistina Mira

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

 

 

 

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita