Nak Murah Rezeki, Jangan Kedekut Dengan Isteri Bekerja, Jaga Nafkah Semampunya

Walaupun isteri bekerja, nafkah untuk isteri tetap wajib suami kena tunaikan. Sebab, isteri bekerja itu atas ihsan dirinya untuk membantu meringankan beban kewangan suami.

Perkongsian wartawan majalah Rasa ini, Maryam Elyas sangat dekat di hati para isteri yang bekerja terutamanya. Tentunya hati lebih bahagia bila suami memahami keperluan isteri. Walau isteri tak minta, tapi suami faham akan tanggungjawabnya lagi-lagi bab nafkah.

Banyak Kes Rumah Tangga Runtuh Sebab Suami Abai Nafkah

Sepanjang jadi wartawan, banyak kali CikYam jumpa kes rumahtangga runtuh sebab suami abai bab nafkah. Terutama kat isteri yang bekerja.

Ramai suami zaman sekarang pandang ringan bab nafkah. Bila sebut nafkah je, suami rasa alaaaaa benda boleh bawak bincang. Lagi-lagi kalau isteri bekerja.

Isteri bekerja ni pulak satu hal. Kadang disebabkan korang rasa korang mampu, korang pun buat tak kisah.

Yes, nafkah tu hak isteri. Kita boleh je tak amik hak tu sebab kita mampu. Tapi nafkah adalah tanggungjawab suami. Membiarkan suami pandang remeh bab nafkah akan menjadikan seorang lelaki tu sebagai lelaki lepas tangan.

IKLAN

 

Nak Murah Rezeki, Jangan Kedekut Dengan Isteri Bekerja, Jaga Nafkah Semampunya
Duit niaga burger, suami selit kat benda alah ni untuk CikYam

Suami Tak Ada Gaji Tetap, Tapi Konsisten Selit ‘Duit Jajan’

CikYam tak cakap pasal orang lain. CikYam cakap pasal diri sendiri. Macam mana isteri redha dengan keadaan suaminya, itu terserah pada isteri tu sendiri. Tapi suami kena jalankan tanggungjawab sebaiknya. Tunjukkan effort tu.

Please jangan culas. Jangan ambik kesempatan. Nafkah isteri bukan duit yang korang bagi untuk beli susu anak, beli jajan, beli barang dapur. Bukan.

Duit nafkah adalah duit untuk isteri pakai bagi kegunaan sendiri. Misalnya isteri simpan untuk beli gelang emas. Haaaa gitu.

Suami CikYam takde gaji tetap. Duit dia dapat tiap hari hasil niaga burger. So lepas tolak kos barang mentah dan duit gaji hari dia, dia selit la sikit kat benda alah ni sebagai duit jajan CikYam.

IKLAN

Tiap hari kujeling. Syok tengok makin lama makin nak penuh sampai hujung bulan. Dulu CikYam tak amalkan benda ni. Selalu Cik Abang bagi cash time CikYam nak gi keje. Best macam ni sebab nampak duit masuk tiap hari. Macam nak main tikam-tikam pun ada. Haha.

CikYam dengan cara CikYam. Orang lain CikYam tak tau. CikYam just jadi diri sendiri. Ginilah CikYam. Rumahtangga masing-masing kan?

Nasihat CikYam, isteri kena tahu hak, suami kena usaha tunai tanggungjawab.

IKLAN

Nak follow lagi sharing CikYam pasal nafkah suami OKU CikYam ni, follow je fb CikYam. Hakak suka share pasal kisah hidup kami yang lain sikit berbanding orang lain. Macam CikYam cakap tadu, rumahtangga masing-masing, kan? Follow ye fb CikYam

MW : Semoga secebis kisah ini membuka pintu hati untuk para suami lebih prihatin bab nafkah ini walaupun untuk isteri yang bekerja. Tak boleh lah jadikan alasan isteri ada duit gaji dia sendiri..

Sumber/Foto : Maryam Elyas

Makluman : Artikel ini diterbitkan dengan keizinan daripada penulis asal.