Walaupun berasal dari Negara India, Pani Puri makanan ringan tepi jalan ini cukup terkenal dan kian mendapat tempat dikalangan ramai. Memang boleh ‘layan’ makan Pani Puri ni kerana sedap sangat dan rasa pedas, masam, manis. Tak hairanlah ramai yang cuba buat sendiri di rumah, malah ada juga yang jual untuk dijadikan pendapatan sampingan.

Nak buat Pani Puri ni tak lah susah mana. Yang penting perlu ada keropok khas (Pani Puri), inti kentang, kuah hijau, kuah asam dan sos yogurt/mayonis.

Boleh ikut resipi mudah yang dikongsikan oleh Nazuhaina Azu ini sebagai rujukan;

~ PANI PURI ~

Memang layan makan benda ni, sedap sangat! Mommy buat resepi yang paling simple je ni, itupon rasa dia dah meletop dah.Bila dia pecah kat dalam mulut tu kan perghhh memang perfect! Rasa masam, manis, pedas semua ada. Eh, memang kena trylah.

Bahan-Bahan (Kuah hijau):

Daun ketumbar
Cili api
Jintan putih
Jintan manis
Garam halus
Gula
Air

*Blend kesemua bahan.

Bahan-Bahan (Yougurt):

Mayonis/Yogurt
Daun ketumbar
Air

*Gaul kesemua bahan.

Bahan-Bahan (Air asam):

Asam jawa
Gula pasir / gula perang
Air
Masak sehingga sedikit pekat.

Bahan-Bahan (Inti):

Kentang lenyek
Daun ketumbar
Bawang
Serbuk cili
Garam halus
Serbuk jintan manis dan jintan putih

IKLAN

*Gaul kesemua bahan di atas.

Cari dekat shopee, banyak orang jual puri instant ni.Kalau dekat pasaraya cari dekat bahagian rempah dan papadom.

Ini rupa pani puri sebelum digoreng ye.

Goreng tak boleh lama, api pon kena kecikkkk je. Masuk, balik-balikkan dan terus angkat.

IKLAN

Selepas digoreng hanya dlm beberapa saat beginilah rupanya.

Cara Makan:

*Waktu nak makan baru sumbat inti.

1. Pecahkan sedikit pani puri macam dalam gambar ni, masukkan inti kentang, curah kuah hijau pedas, kuah asam dan mayonis.

2. Tabur sedikit daun ketumbar. Kemudian boleh terus masuk sebiji-sebiji dalam mulut. Masa dia pecah kat dalam mulut tu kan perghhhh…cukup semua rasa ada, pedas, masam, manis..memang perfectlah!

Selamat mencuba!

IKLAN

Baca Lagi Di Sini:
“Rempeyek Ekspres” Guna Kulit Popia, Janji Ada Kacang & Ikan Bilis

Cara Buat Kerepek Kentang Homemade Nipis & Rangup, Goreng Cantik Tak Hangit!

Mingguan Wanita: Wah menarik juga resipi ‘Pani Puri’ yang kian viral ni. Nak buat pun mudah je, malah puas hati, halal & berbaloi bila buat sendiri.

Sumber: Nazuhaina Azu

Mingguan Wanita boleh diikuti di :

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita

FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini: https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak

Website: https://www.mingguanwanita.my/

Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en

YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured

Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en

Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita

Telegram Bangkit Wanita: https://t.me/bangkitwanita