Majlis kahwin, waktu untuk meraikan pasangan dengan kehadiran ahli keluarga, sanak saudara dan jiran di hari bahagia pengantin baru. Walaupun majlis ringkas dengan jumlah jemputan tak seberapa tapi ia sudah cukup menggembirakan.

Baik tuan rumah atau pengantin, inilah masanya untuk memperkenalkan ahli keluarga baru pada majlis kahwin. Sudah tentu, dalam meraikan sedikit sebanyak ada makan-makan.

Kalau dahulu, di kampung majlis kahwin dibuat secara gotong royong, panggil jiran-jiran untuk sama masak. Masa majlis siap ada penanggah bagai.

Keadaan sekarang mungkin berbeza, majlis kahwin dibuat melalui katering, tuan rumah hanya menempah makanan mengikut jumlah jemputan yang hadir untuk elak pembaziran.

Waima melalui katering atau bergotong royong, mesti ada suara-suara yang makanan yang disediakan tidak cukup sedangkan tetamu ada yang baru datang. Begitulah yang sering diperkatakan.

Jangan tak tahu, mungkin keadaan ini disebabkan juga oleh geng pencuri lauk (GPL). Kenapa berlaku sebegini. Secara jujurnya, ia sekadar nasihat daripada Hayat Muhamad ini untuk mereka yang termasuk dalam GPL ini. Moga bermanfaat.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Gara-Gara Nak Jadi Isteri Menteri Rugi RM4,200 BAYAR Yuran Proses Perkahwinan

Pesanan Peguam Syarie Buat ‘Pengantin Baru’ Elak Penceraian Selepas Kahwin, Wajib Ambil Tahu!

Info Lebih Menarik DI SINI

IKLAN

Majlis Kahwin, Paling Risau GPL

Kenduri kahwin benda paling risau ialah geng pencuri lauk ( GPL ).

Modus operandi GPL ada dua:

1. Siap bawa bekas dari rumah. Tengah orang kelam kabut dia cedok lauk. Dia bungkus untuk cukup dalam 10 orang makan. Lepas tu, dia balik dulu hantar “curian”. Kemudian, dia datang balik melawa kemudian makan macam biasa.

2. Kedua dia bawa plastik @ supik rokrak. Geng supik ni dia datang awal. Bila lauk masak je, diorang serang. Kalau plastik diorang besar, mungkin cukup untuk 10 orang makan jugak.

Kemudian dia blah macam biasa.

Kalau budget tuan rumah 1000 orang, akan jadi tak cukup.

IKLAN

Kalau GPL ni ada 50 orang dan ambik untuk budget 10 orang makan, Budget untuk 500 orang makan dah berkurang.

Pernah berlaku majlis kahwin tak cukup hidangan sebab dapur tak dikawal rapi. GPL berleluasa.

Tuan Rumah Tanggung Malu

Tuan rumah terpaksa tampung dengan laksa. Tuan rumah malu seumur hidup. Pengantin kecewa sepanjang hayat.

Kalau ada keluarga jadi ahli GPL ni, tolonglah ingatkan. Bukan sedikit majlis yang rosak kerana diorang ni.

Kalau di akhir majlis, lauk tak habis, lain ceritalah.

Dengan perkongsian ini, harapan GPL insaf dapat menyelamatkan majlis kahwin orang yang akan datang.

IKLAN

GPL insaflah.

Mingguan Wanita : Kalau dah habis majlis ada lauk yang lebih tiada masalah pun. Boleh bahagi-bahagi.

Sumber: Hayat Muhamad

 

Mingguan Wanita boleh diikuti juga di telegram :

https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita