mencecah-RM1000

Semakin besar ahli keluarga, semakin besarlah belanja. Benarlah kata-kata yang sedang viral betapa hidup berkeluarga ini bukanlah satu benda yang murah. Khairunnisa Hamzah, berkongsi realiti perbelanjaan dapur keluarganya yang setiap 2 minggu boleh mencecah RM1000.

Itu pun, kadangkala cuma mampu bertahan seminggu saja. Dan ini yang ibu ini senaraikan. Mengapa sehingga sebegitu sekali kosnya. Namun, percayalah biarpun kos untuk membesarkan anak-anak boleh mencecah RM1000, rezeki untuk anak-anak itu tetap ada.

Belanja Dapur Mencecah RM1000 Untuk 2 Minggu

Saya tertarik dengan statement berikut,
Berkeluarga ini bukanlah satu benda yang murah

Tadi sahaja saya baru kongsi cerita dengan mak tentang perbelanjaan kami beli barang keperluan harian dan belanja dapur yang mencecah 1 ribu ringgit yang hanya bertahan 2 minggu, jika bernasib baik. Jika tidak, hanya 1 minggu sahaja.

Itu belum termasuk kecederaan barang atau keperluan yang tiba-tiba perlu.

Nak tahu mak kata apa?

Mak kata, “Kasar kau belanja

Saya terdiam…

Ini Realitinya..

Tapi kemudian saya terpaksa cerita balik macam mana kita yang ada anak ramai ni nak hidup setiap hari.

1. Kalau masak maggi, 1 bungkus besar terus kena masak. Kalau 1 pek saja mana cukup. Boleh buat anak-anak bergaduh.

2. Goreng ayam, itu pun dah potong kecil-kecil. Tapi anak tengah nak makan, tengah membesar, lapar, nak lagi, kenalah masak lagi.

3. Ikan kalau masak siakap seekor yang harga rm11, tak cukup untuk 7 beranak. Yang kecil saja kuat makan ikan, nasi dia tak nak. Tapi masak juga sekor sebab nak bertahankan kos.

4. Udang kalau masak, dapat sorang seekor tu dah kira baik. Kalau buat rencah mee terpaksa belah 2, kemudian belah lagi 2. Biar ada, biar sama-sama merasa.

5. Buah kena beli banyak. Kalau tak, anak nak makan keropok saja. Budak-budak cepat lapar. Kalau buat cekodok saja pun dia boring nak telan juga. Muak. Tapi.. Satu epal mana cukup, kena potong 2-3 epal sekali ngadap makan. Itu untung kalau 2-3, datang hujan, lapar, 5-6 biji kena potong lagi.

6. Itupun petang-petang berpeluh masak keropok ikan. Habis sebungkus, hidang sekali hadap saja. Mak pelik sebab keropok ikan rumah mak boleh sampai berkulat tak ada orang makan.

7. Roti pun mak pening tengok kita beli macam nak buka kedai. 2-3 hari habis roti tu semua, licin. Kita nak makan pun tak sempat pegang. Habis sekejap saja anak-anak makan.

8. Eh, kalau nak listkan bab makanan je, tak habis ler…tu belum lagi hal vitamin, supplement dan makanan sunnah. Kalau ada rezeki lebih, bolehlah diberikan pada anak-anak semua. Kalau tak, hanya pada yang sakit sahaja jika ada yang tak sihat lebih-lebih lagi apabila tibanya musim hujan.

Anak Ramai, Besar Belanjanya

Pendek kata, anak ramai ni besar belanjanya.

IKLAN

9.Kalau nyamuk datang, nak kena siapkan mopiko yang berbelas ringgit harganya!

10. Susu anak, setiap minggu nak kena beli. Seminggu saja habis.

11. Pampers pun nak kena beli lagi dan lagi.
Selalu cuak harga pampers dengan susu berapa bila nak beli. Selalu naik harga.

12.Tu belum hal kasut sekejap je dah tak muat.
Kasut koyak, selipar tercabut,

13.Bab pakaian lagi jangan cakap, kejap saja lusuh, koyak, lepas tu banyak yang dah kotor sebab tak hilang kena kotoran degil. Yang koyak tu dah beberapa kali jahit, bukan tak jahit.

Ni kalau pakaikan pakaian apa ada, mesti kena sound “Apalah kau pakaikan baju anak-anak

Tapi itulah, bila beli kang kata “Kau belanja kasar”

Anak ramai, belanja besar.

Nak beli satu, nanti yang lain tuntut mereka punya juga.

Tapi itulah, dalam belanja-belanja, kita pun tak boleh nak hitung balik rezeki datang dari celah mana.

Alhamdulillah sentiasa ada.

IKLAN

Tak boleh pun, boleh ada juga.

Ini semua Allah punya kerja.

Baca sini : Ibu ini kongsi cara kira beli barang dapur, smpan bagi segar untuk 2 minggu

Setiap Anak Itu Membawa Rezeki

Pernah seorang tokey kedai lampu yang sedang mengandung bertanya saya anak ada berapa orang?

Bila saya jawab 5, dia usap perutnya yang sedang tunggu masa. Dia kata…

You happy kan? I dulu satu anak saja. Bila tambah lagi 1, makin happy. Sekarang sudah nak 3, i happy. U happy tak? Lagi anak banyak, lagi happy kan? Nanti itu rezeki makin banyak

Saya angguk dan jawab “Setuju”

Tak tahulah dia nak sedapkan hati ke apa. Tapi beriya dia minta saya jawab dengan jawapan yang boleh sedapkan hatinya.

Saya doakan dia mudah bersalin dan berkata, “Kalau dalam Islam, setiap anak itu membawa rezeki. Allah dah siapkan rezeki masing-masing. Kami sekarang jaga anak saja, tumpang rezeki mereka

Dia tersenyum lebar…

Nampak seperti lega sangat.

IKLAN

Moga senang bersalin

Katanya, keluarga dan kawan-kawan bising.

1 anak, kos tinggi.

Sekarang dia nak 3 anak.

Dia kena kerja keras lagi.

Baca sini : Belanja barang basah untuk 2 minggu, RM128 cukup penuhi 6 sekeluarga

Bukan Kerja Kita..

Kawan,
Ada anak ke tak ada anak ke bukan kerja kita.
Anak berapa in total pun bukan kerja kita.
Kerja kita ialah jalankan amanah dan tanggungjawab yang Allah dah berikan kepada kita.

Masa saya dapat biasiswa zaman universiti dahulu, ayah kata, “Anak orang lain boleh beli motor, kereta dengan duit biasiswa. Awak, sampai habis belajar pun tak ada apa”
Bagi saya, keluar universiti dengan sihat jasad, sihat mental, sihat keputusan, itu adalah pulangan yang paling berbaloi.

Macam hal anak sekarang ini,

Duit memang habis tapi anak sihat, berakal, berakhlak, berpendidikan dan tidak merempat, itu pulangannya terhadap apa yang kita belanja setiap hari.

Ini bukan saja-saja,
Tapi amanah Tuhan yang akan dipertanggungkawabkan hari-hari.

Kata saya pada mak,
Nak buat macam mana, bu. Banyak hidupan di rumah yang perlu dipelihara sekarang ini

Buat semua ibu ayah di luar sana,
Bertabahlah..
Terus kuat.

Reda, ikhlas,
InsyaAllah, Allah bagi kita rezeki kesihatan, kudrat dan kemampuan di luar fikiran.

Mingguan Wanita : Inilah realitinya kehidupan berkeluarga lagi-lagi yang punya anak ramai. Kos belanja dapur mencecah RM1000 untuk dua minggu bertahan, itulah kenyataannya. Dengan harga barangan dapur yang semakin tak murah dari sehari ke sehari. Semoga mak ayah terus dimurahkan rezeki olehNya.

Sumber/Foto : Mommy Dekor, Khairunnisa Hamzah
Senibina kehidupan di rumah
#makanaklima
#mommydaddydecor
#DekorDekorCinta