harga-barang-naik

Ada betulnya kata-kata ini, ‘berapa banyak gaji pun susah nak cukup, kalau harga barang  naik setiap bulan.” Bak kata mak-mak sampai dah tak tahu nak berjimat cara mana lagi.

Macam-macam tip kewangan dah cuba diaplikasikan demi untuk mencukupkan perbelanjaan.

Apa yang dirasai Firdaus Shakirin ini turut dirasai orang lain sebenarnya. Sekarang ini, memasak untuk lauk tengahari pun terpaksa dijimatkan untuk dimakan pada sebelah malam.

Perbelanjaan membeli barang basah untuk sebulan saja mencecah RM1000.

Belum masuk lagi belanja anak sekolah, tiba-tiba ada kecemasan anak sakit dah kena keluar belanja lain pula di situ. Sungguh perbelanjaan bulanan sekarang begitu menduga kehidupan.

Hadamkan kisah beliau ini.

harga-barang-naik

IKLAN

Harga Barang Naik Setiap Bulan

Kalau anak makan lauk tak habis, tinggal untuk abang

Saya cakap kat wife, suruh wife simpan lauk lebih tengahari untuk saya makan malam. Nanti balik kerja, saya makan, takyah masak dah… jimat sikit sebab,

RM100 sekarang, dapat la ayam, ikan dengan sayur untuk makan 3, 4 hari.

Pastu kena beli pulak, RM100 lagi… udang dengan sotong, tak berani pegang terus dah, sekilo RM35-RM40.. fokus ayam dengan ikan ja untuk barang mentah.

Baca sini : Ramai Gusar Harga Ayam, Minyak Masak Naik Julai Ini, Kerajaan Tak Mampu Tanggung RM20 Juta Subsidi

IKLAN

Sebulan Hampir RM1000 Dibelanjakan

Daging hanya beli bila dapat gaji, itupun daging frozen, sekilo RM18.

Sebulan, hampir RM1000 dibelanjakan hanya untuk beli barang basah… barang kering tambah plak dalam RM300-RM500 lagi.

Berapa banyak gaji pun susah nak cukup kalau harga barang tu setiap bulan NAIK.

Makin terasa sangat sekarang ni, bajet dan poket makin nipis dah.

IKLAN

Baca sini : Keluarga Besar Belanja Dapur Boleh Mencecah RM1000 Untuk 2 Minggu

Mingguan Wanita : Terbaru, bermula Julai nanti subsidi minyak masak tulen botol untuk 2 hingga 5kg dimansuhkan. kecuali minyak masak peket 1kg yang masih ada subsidinya.

Itupun nak mendapatkannya bukan mudah dan terhad.

Tak boleh bayangkan akan datang, sebab kenaikan harga minyak akan mempengaruhi harga bermacam lagi produk jualan berasaskan makanan.

Sumber/Foto : Firdaus Syakirin