Sekarang ini banyak video yang enceritakan tentang makan terutamanya mukbang yang membuatkan kita pun terliur sama. Kebanyakan video juga turut memaparkan tentang makanan oedas yang diambil oleh mereka. Terfikir juga bagaimana cara mereka untuk hilangkan kepedasan yang dialami itu.

Tidak dinafikan, makanan pedas akan membuatkan lidah kita ijar. Biasa tangan pijar bila kita gunakan tangan secara terus pada cili untuk memasak. Ini pijar lidah kerana mengambil makan terlalu pedas.

Ada sesetengah, pedasnya sampai keluar air mata dan lebih teruk lagi langsung tidak boleh bercakap. Masing-masing ada cara menahan kepedasan atau untuk hilangkan pedas.

Doktor ini ada memberikan tip tentang cara untuk hilangkan rasa pijar lidah pada makanan pedas. Nanti bolehlah cuba bila anda mengambil makanan pedas.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Sedap Resepi Ikan Bilis Tamban Goreng Pedas, Boleh Jadikan Rezeki Berniaga

Buat Sendiri Cili Kisar, Guna Cili ‘Kerinting’, Tak Pedas Dan Tak Perlu Rebus

IKLAN

 

Info Lebih Menarik DI SINI

Makanan Pedas – Cara Nak Hilangkan

“PEDAS GILA! MACAM MANA NAK HILANGKAN?”

IKLAN

Kalau tak pedas, tak sedap, tapi kalau terlebih pedas, merana! Pijar lidah, berpeluh-peluh dahi dan kadang-kadang tak tahu kenapa, sampai gatal kepala.

Apa nak buat kalau termakan makanan yang pedas gila? Minum air? Kemam air? Itu tak berapa berkesan. Ada cara lebih cepat dan efektif untuk kurangkan pijar lidah.

Rasa pedas pada cili dan cabai adalah disebabkan bahan yang dipanggil #capsaicin. Ia mempunyai sifat tidak larut air, sebab itu minum air atau kemam ais tak berapa efektif kurangkan kepedasan.

IKLAN

Capsaicin adalah bahan yang mudah larut dalam bahan berminyak atau berlemak. Oleh itu, bahan-bahan berikut sangat efektif untuk kurangkan kepedasan di lidah.

a) Susu
Susu dan keju mengandungi lemak serta casein( protein) yang boleh memisahkan capsaicin dari tunas rasa. Santan dan soya pun boleh.

b) Coklat
Ini sedap! Coklat, terutamanya coklat susu mempunyai banyak minyak dan lemak, maka ia efektif larutkan capsaicin.

c) Mentega Kacang
Ini pun sedap! Kacang mengandungi minyak, ia membuatkan rasanya berlemak dan berkesan untuk basmi kepedasan.

d) Asid
Makanan Thai banyak gunakan cili padi, serta limau, cuka dan mangga muda. Kenapa? Sebab bahan berasid boleh mengurangkan rasa pedas.

e) Gula
Biasa dengar kan, orang tambah gula dalam masakan untuk kurangkan kepedasan? Rasa manis boleh membantutkan pedas. Nak sihat, guna madu.

f) Roti
Roti serta makanan berkanji seperti nasi boleh serap capsaicin. Mungkin sebab tu makan makanan pedas, mesti nasi bertambah.

Makanan pedas-pedas ni memang nikmat, tapi hendaklah berpada-pada. Makanan terlalu pedas boleh menyebabkan gastritis, cirit birit dan masalah kesihatan yang lain.

MW: Siapa tak tahan pedas memang boleh menangis, lebih teruk boleh cirit birit. Kadang-kadang rasa sikit pun dah cukup.

Sumber: Kamarul Ariffin Nor Sadan

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita