Jeruk Ikan Masin Tenggiri memang ramai yang suka. Boleh digoreng begitu sahaja, dicampur dalam nasi goreng dan sebagainya. Namun jika beli di kedai, boleh tahan mahal harganya. Malah diragui ramuan yang digunakan, tahap kebersihan dan status halalnya.

Sebenarnya kita boleh buat sendiri jeruk ikan masin tenggiri jeruk di rumah.Mudah je nak rupanya. Bukan apa bila buat sendiri lebih jimat, makan tanpa waswas dan dijamin halal serta bersih.

Baca perkongsian daripada Puan Suria Abdullah ini.

Saya nak kongsi cerita antara saya dan kawan saya (dilahirkan bukan Islam, tapi sekarang dah Islam..Alhamdulillah). Cerita ini lebih kurang 5 tahun lepas.

Kami terserempak di pasaraya. Masa ni saya tengah cari JERUK IKAN MASIN TENGGIRI yang dalam botol tu, dalam nya ada minyak. Saya memang peminat ikan jeruk tenggiri ni. Semua sedia maklumkan, harga dia memang mahal. Botol kecik je dah RM8.Sekali goreng je masa tu. Dan saya belum jumpa lagi yang dalam plastik, kecuali yang kering memang ada. Seekor-seekor dalam tu, termasuk isi perut dia lah kan..masa tu harga sekilo yang kering RM36.

Baik, perbualan kami terselit kisah IKAN JERUK TENGGIRI dalam minyak ni.

Rakan saya kata.. kenapa you tak buat sendiri?
You pun main beli je, tak cari produk Muslim punya..main amik je kan? (masa tu dia dah Islam dah)

Saya pelik lah kan, ikan dalam minyak ada halal haram? Dia bagitau cara mereka (bukan Islam) buat macam mana. Bukan semua tapi ramai yang buat macam tu.

Cara mereka bersihkan ikan kita tak tengok. Mungkin bersih tapi di persekitaran mereka ada bela haiwan yang kita dilarang bela, seperti anjing. Masuk dekat kawasan mereka buat kerja tak?

Campuran Minyak Babi

Lepas ikan diperam kena isi minyak masak. Ok bab minyak masak ni yang membuatkan saya terus tak beli yang bukan buatan Muslim. Dalam minyak masak tu mereka campur minyak babi. Tujuannya isi ikan lagi bertambah sedap.

Allahuakbar..Saya tak percaya ke?
ALLAHUAKBAR..TERKEDU SAYA. Sumpah, saya tak bohong..itu lah yang di ceritakan pada saya. Sejak dari tu saya memang tak beli IKAN JERUK TENGGIRI dalam minyak selain dari buatan Muslim.

Dan Alhamdulillah saya dapat ilmu cara nak buat ikan jeruk tenggiri ni dari rakan saya tu. Tolong lah ya, beli lah yang produk Melayu punya. Dah ramai yang jual jeruk Ikan Tenggiri ni.

Nanti saya kongsikan cara nak buat ikan jeruk tenggiri ni. Masa tu saya buat dulu, makan sendiri. Bagi kawan-kawan rasa, bagi keluarga rasa. Alhamdulillah, mak saya suka.

Cuma kita jangan makan hari-hari. Nanti darah tinggi pula. Saya dah ushakan lebih 3 tahun. Tenggiri ni mahal harganya, sebab tu kat luar 250gram yang dalam botol tu harga ya RM29.90. 650 gram RM45. Cara jualan pun cantik, isi dalam botol cantik-cantik.

Berbanding saya punya, simple. Isi ada,rasa sama, cuma saya pek dalam plastik. Harga yang saya jual rasa masih ok lagi. Sesiapa yang teringin nak rasa dan tak mampu nak beli, boleh lah pm saya. InsyaAllah saya beri mereka rasa.

Semoga lepas ni mana-mana yang sama macam saya dulu main beli je. Lepas ni cari produk Muslim ya. Kita makan tanpa was-was, halal dan bersih.

Di sini saya kongsikan cara-cara nak buat JERUK IKAN MASIN TENGGIRI yang dalam minyak.

Bahan-Bahan:

Ikan tenggiri (Nak guna gelama atau senangin pun boleh. Senangin mahal, harga lebih kurang tenggiri. Ikan gelama murah sikit dan isi dia pun sedap)

Bahan Peraman:

Cuka makan
Asam keping (kat tempat saya 1kg RM26)
Garam kasar (1kg 70sen)
Bekas kedap udara

IKLAN

*Rahsia dari orang Melaka, bila dia tahu saya buat Jeruk Ikan Tenggiri ni, dia bilang nak lagi sedap kau peram dalam tempayan. Saya dah buat memang lagi sedap. Sekarang bukan rahsia lagi. Cuma bekas tempayan tu mahal kat sini.

Cara Membuat:

1. Ikan kasi cuci bersih ya. Saya korek darah yang kat tulang tengah tu. Toskan ikan, keringkan dengan cara lap guna tisu makan (ni untuk makan sendiri).

2. Saya jemur sekejap (kurang setengah jam) dalam cuaca yang panas. Ini cara saya, sebab saya buat dalam kuantiti lebih 50kg. Kalau nak jemur pun boleh tapi jangan terlalu lama. Nanti isi ikan akan kecut dan keras.

3. Dah siap dikeringkan, rendam sekejap dalam cuka makan. Rendam kurang seminit.

4. Tabur garam kasar dalam bekas kedap udara. Letak ikan, tabur lagi garam kasar. Letak asam keping jangan banyak sangat, nanti dia masam sangat, tak sedap. Ulang-ulang sampai ikan habis.

5. Tutup rapat-rapat ikan, biarkan 7 hari. Dah 7 hari, buang air peraman. Bilas ikan, bilas sikit-sikit je. Jangan terlalu cuci, nanti isi ikan hancur.

6. Masukkan ikan dalam bekas lain, tuang minyak masak yang baru. Biarkan ikan terendam lebih kurang sejam dah boleh goreng.

IKLAN

 

Tengiri tempat saya mahal. Carilah yang pecah perut. Kat sini satu kg pecah perut RM15. Nak yang baru pun boleh je, 1kg RM28. Ok, rajin nak buat? Kalau malas beli yang keluaran produk Muslim tau. Di jamin halal dan bersih.

Semoga Allah permudahkan segala urusan kita semua.

Semoga perkongsian ini bermanfaat.

Baca Lagi Di Sini :
Cara Buat JERUK SAWI Sendiri, Lebih Bersih Tak Terlalu Masin!

Resipi IKAN LENGAT GORENG Garing, Lauk Legend Nikmat Tak Terkata!

Buat TENGGIRI JERUK, Selepas 7 Hari Baru Boleh Masuk Botol & Letak Minyak!

IKLAN

Mingguan Wanita : Bolehlah nak buat Jeruk Ikan Masin Tenggiri sendiri di rumah. Nak guna ikan senangin atau gelama pun boleh. Bukan apa bila buat sendiri lebih jimat, dijamin halal dan bersihnya. Namun kalau tak berapa rajin nak buat, pastikan beli yang keluaran produk Muslim.

Sumber: Suria Abdullah

APA RAHSIA KEJAYAAN KAMI JADI JUTAWAN MILENNIAL?

Chocodap’s, Faith Fleur, Anggun Cotton Collection, Teh Ais Pyorr, Masak-masak Cekyana (Oden viral) dan bayak lagi jenama lain mempunya ratusan ribu pelanggan masing-masing.

Tak ramai anak Melayu kita mampu bina empayar perniagaan dari bawah dari tiada apa-apa. Ia bukan dicipta sehari dua. Banyak pengorbanan terpaksa dilakukan sepanjang pendakian.

• Apa rahsia mereka?
• Apa yang mereka lakukan?
• Apa ilmu-ilmu yang diamalkan?
• Siapa yang susah senang bersama mereka?
• Apa dugaan dan keperitan yang dilalui?

Teringin ikut jejak mereka?

Semua ini akan terjawab di program Webinar Eksklusif CEO BIsnes Viral anjuran Mingguan Wanita pada 25 September 2021 secara virtual. Dangarkan sendiri perkongsian jujur mereka. Eksklusif!

Menangi hadiah-hadiah cabutan bertuah serta wang tunai bernila RM100.

Daftar sekarang di
https://toko.ideaktiv.com/…/webinar-eksklusif-ceo…/
atau scan QR Code pada poster

Atau sertai grup telegram WEBINAR EKSKLUSIF CEO BISNES : https://t.me/bangkitwanitaMW

Mingguan Wanita juga boleh diikuti di

YouTube : https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial

Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita

Instagram: https://www.instagram.com/mingguanwanita