Rupanya senang je mak-mak nak buat mee kuning sendiri di rumah. Paling penting tidak menggunakan bahan pengawet seperti Asid borik, air kapur mahupun perasa tambahan. Hanya guna 4 bahan utama iaitu, tepung gandum, garam, telur dan dan air suam! Jangan risau, takde mesin canai mee pun tak jadi masalah, ada caranya boleh potong doh secara manual guna tangan.

Jemput baca perkongsian resipi macam mana nak buat mee kuning ini seperti yang dikongsikan oleh Puan Norain Naim ini.

MEE HOMEMADE 4 BAHAN

Percubaan buat mee kuning membuahkan hasil.Lama dah nak buat tapi kelmarin baru berkesempatan.Siapa yang nak cuba tu jom cikedot resepi

Bahan-Bahan:

300 gram tepung gandum
1 biji telur
sedikit garam
air suam

Cara Membuat:

1. Satukan semua bahan dan tambah air suam. Air ni agak-agak je tau sampai doh tak lekit dekat tangan. Jangan over air nanti lembik. Kalau lembik tambah sikit lagi tepung.

2. Uli doh dan canaikan bagi nipis senipis mungkin.

3. Masa canai nipis tu tabur-taburkan tepung sikit supaya tak melekat. Dah canai nipis lipat kan dia. Sila tengok gambar ye. Lipat tu untuk mudah potong. Kalau yang ada mesin tak yah lipat.

IKLAN

4. Ok dah boleh potong nipis-nipis. Macam ain tak de mesin canai mee tu jadi potong guna manual, guna tangan. Yang ni kite suruh suami yang potong. Ikut masing-masing nak nipis mana.

Posted by Norain Naim on Monday, 3 August 2020

5. Rebus 5 minit atau sampai mee lembut.

IKLAN

6. Toskan mee tadi dalam air sejuk atau berais. Kite tak nak mee terlebih kembang. Letak sikit minyak bagi cantik berderai.

Alhamdulillah, siap dah mee kite. Boleh la buat mee goreng ke, mee sup ke, mee kari ke. Senang kan?

IKLAN

Bahan-bahan pun mudah dapat, tak de bahan pengawet Asid borik tu. Selamat mencuba mak mak sekalian.

P/S : Ada yang tanye tak perlu letak pewarna ke? Bagi ain macam ni pun dah cantik warna dia. Kalau nak letak juga boleh letak serbuk kunyit sikit.

Baca Lagi di Sini:
Mee Rebus Mama, Punyalah Sedap Boleh Ulang Makan 5 Kali Sehari!
Mak Suka Mee Rebus Udang, Chef Wan ‘Belanja’ Resipi Ini, Siap Kongsi Tip Buat Kuah Jadi Lebih Sedap!

MW: Lebih puah hati sebenarnya bila kita buat sendiri mee di rumah. Lebih diyakini bersih, suci, halal dan bebas bahan pengawet.

Sumber: Norain Naim