mak

Memang ada benarnya, nak lahirkan anak memang mudah, namun tanggungjawab selepas itu, untuk menjaga dan mendidik mereka cukup besar peranannya. Suami isteri sama-sama kena memikul tanggungjawab dalam membesarkan anak-anak. Bukan hanya mengharapkan sebelah pihak sahaja.

Jemput baca perkongsian mak anak empat ini, Puan Mira Baharin sebagai renungan;

Buat anak memang mudah.
Nak menjaga dan mendidik anak sangat tak mudahnya.

Setiap hari, watak ibu berbeza.

Sekejap jadi mak kandung,
Sekejap jadi mak tiri.
Sekejap jadi cikgu akedemik,
Sekejap jadi cikgu agama.
Sekejap jadi cikgu sosial.
Sekejap jadi doktor,
Sekejap jadi chef.

Pendek kata semua watak ibu boleh bawa. Hebat kan ? Sebab itu tinggi nya darjat seorang ibu. Dan kenapa syurga nya di bawah tapak kaki ibu. Allah dah letak dan susun dengan cantik.

Tak semua suami memahami keadaan hak seorang isteri.

Lelaki yang bakal nak kawin dan impian setinggi gunung nak anak ramai berdozen-dozen, fikir baik-baik. Ilmu agama dan ilmu parenting kene kukuh. Tanggungjawab yang nak di bawa tu sangat besar. Bukan sekecik kuman.

Hak isteri bukan keja asyik beranak dan beranak jer, lepas tu penat lelah seorang diri. Banyak betul cantik muka suami.

Dan yang dah berkahwin jangan asyik nak bini tambah anak, ilmu pon kene kukuh jugak yea.

Biar susah bersama dalam bab menjaga anak. Isteri bukan hamba abdi.

Nampak senang, dalam tak nampak hakikatnya dosa dah kene tanggung. Bahu sebelah dah senget. Bini dah merana seorang diri tanpa suami peduli.

Jadi isteri, anda ada hak untuk merancang. Anda dulu yang menanggung. Anda dahulu yang melalui.

Ni kakyaa amik pedoman dari kisah-kisah mak kelar anak, mak meroyan, mak kemurungan. Totally sebab nya seperti di atas.

Jadi kepada suami di luar sana, jangan kita tengok isteri orang lain kuat boleh jerr hadap dan jangan samakan isteri kita pon sama boleh kuat jugak.

Lain buah, lain isi dalamnya yea. Kalau hakni sekeping macam lidi, hak tu montot macam buah pear. Kalau mu samakan memang ngok bebenor.

Kalau isteri komplain suami tak strong agak-agak on tak ? Haruss ugahh boleh meroyan jugak kot. Haha

Nasihat kakyaa, laki bini kene selalu berbincang. Si suami, kene mendengar luahan isteri dan kena cakna tentang emosi dan kelakuan isteri.

Kalau buat sambil lewa, ego setinggi langit. Kau kawin 40x pon tetap sama nasib bini-bini mu.Kesian nasib bini dapat laki gini.

Dalam nak buat pahala, dosa bercucuran berjalan sama. Tu belom kakyaa kupas bab dosa pahala anak bini lagi. Baru bab jaga anak.

Kalau yang cakap, kakyaa ni hebat lah. Kakyaa ni kuatlah. Jujur kakyaa cakap kekadang tu takda kuatnya tapi kene jadi kuat.

Kalau rasa hilang sabar tu datang, kakyaa lari sekejap jauh dari anak-anak dan istigfar.

Lepas tu, kakyaa luahkan perasaan buat karangan dalam whatsapp panjang 100 muka surat dekat suami. Doa dan mintak pertolongan dari Allah takleh tinggal. Setiap kali dalam solat dan lepas solat, kakyaa mintak semahu mahunyaaa dan mengadu semahu mahunyaa.

Hanya itu kunci yang mampu mendidik dan melembutkan hati kakyaa.

Mira Baharin
Mok Jamu Anak 4.

MW: Semoga perkongsian ini bermanfaat. Renung-renungkanlah.

Sumber: Mira Baharin