Suami Jangan Risau Isteri Mintak ‘Top Up’ Emas, Sesak Boleh Gadai!

Suami tengah kerisauan sekarang bila isteri masing-masing mula menunjukkan pelbagai design barang emas terbaru di pasaran. Memang boleh buat silau mata! Hati pula tak keruan, alahai. Isteri nak mintak ‘top up’ barang kemas lagi la tuh! Lebih-lebih lagi tak lama dah nak raya Aidiladha kan?

Suami jeling pada isteri. Hmm..Rasa dah cukup semua; dah dibelikan rantai, gelang dan cincin. Tak cukup lagi?

Baca sini

Nak Beli Barang Kemas Kena Ada ILMU EMAS Supaya Tak Mudah Ditipu

Harga Emas Makin Meroket, Cagar Kemudian Beli Emas Baru Lebih Untung

Suami Risau, Isteri Tengah Teruja

Sekarang ni umpama trend wanita-wanita tengah ‘galak’ beli emas. Ikutkan wanita suka beli emas menjelang hari perayaan. Tapi tahun ini, pandemik Covid-19 membuatkan suasana berbeza.

Selepas kedai emas mula dibenarkan beroperasi semula, barulah demam membeli barang kemas kembali menggebu. Tapi sekarang ni nak beli emas pun senang je. Tak payah pergi kedai emas pun dah boleh beli emas. Asal ADA BAJET!

Banyak kedai dan orang persendirian yang membuat jualan secara online. Beli emas di Fb je. Tapi hati-hati ye. Jangan sampai ada yang tertipu!

Suami Jangan Risau Isteri Mintak ‘Top Up’ Emas, Sesak Boleh Gadai!

Suami Mula Risau…

Bila bercakap barang kemas, ada wanita yang sukakan barang perhiasan daripada emas kuning, ada juga daripada emas putih. Tapi emas kuning lebih diminati kerana ia boleh digadai semula. Berbeza dengan perhiasan emas putih yang hanya sesuai untuk simpanan sahaja kerana susut nilai yang tinggi. Perumpamaannya, ‘tak laku’ kalau nak gadai. Hanya orang yang benar-benar berduit akan beli emas putih sebagai koleksi peribadi.

Yang ruginya, kalaulah dalam keadaan ‘sesak’ dan tersepit, emas putih tak boleh digadai untuk dapatkan duit. Lain lah emas kuning. Boleh digadai untuk dapatkan duit tunai.

Apa pun terpulang pada cita rasa wanita itu. Ada yang beranggapan perhiasan emas putih tampak elegan dan classy. Manakala emas kuning nampak mewah. Masing-masing ada pendapat tersendiri

IKLAN

Suami Kena Tanam Dalam Hati, Ini Pelaburan

Siapa yang cakap beli emas membazir? Tak ada membazirnya. Harga emas sentiasa akan naik. Kalau nak tunggu harga emas turun, bila tu?

Tapi ada hari harga emas akan turun sedikit. Jadi, seeloknya bila dah ada target nak beli emas, survey harga pasaran emas pada hari tersebut. Itu juga dapat membantu anda berjimat dan membeli emas dengan harga yang lebih menguntungkan.

Sebab tu orang kata, kena ada ilmu juga bila hendak beli emas untuk menggelakkan tertipu atau terbeli dengan harga yang tak sepatutnya. Kena tengok apakah berbaloi jika ‘trade in’dan sebagainya.

Wanita Nak Berhias Sambil Melabur

Memang banyak pilihan lain dalam pelaburan emas seperti beli coin emas dan sebagainya. Tapi, ramai wanita yang lebih tertarik untuk membeli emas dalam bentuk perhiasan diri seperti rantai, gelang dan cincin. Bukan apa, bolehlah dipakai dan digayakan. Kalau beli syiling emas, memang kena simpan je lah. Tak bolehlah nak pakai dan melawa kan?

Tapi itu normal, barang kemas boleh menambah seri penampilan seseorang wanita. Tapi jangan ‘over’ sampai macam ‘kedai emas bergerak’. Bahaya tu!

Isteri Pula Kenalah Timbang Rasa Ye…

Tak boleh dinafikan lagi, wanita dan emas memang tak dapat dipisahkan. Kalau yang boleh memisahkan adalah ‘duit’. Sebab itu ramai yang sanggup bermain ‘kutu’ untuk membeli barang kemas atau membayar ansuran dengan kedai emas. Jadi tak terasa sangat bila tak bayar sekali gus.

Apapun di pihak isteri pula, janganlah kedekut dan tak nak bertimbang rasa. Barang kemas banyak dalam simpanan, tapi bila suami dalam kesempitan dan minta tolong , sampai hati pula dia tak nak benarkan digadai seurat dua.

IKLAN

Dalam rumah tangga kenalah ada tolak ansur. Bila senang, suami belikan barang kemas. Bila susah, tolonglah suami tu pula. Ada wanita jang kata, tak elok beli emas dengan niat nak digadaikan kelak. BUKAN GITU! Tapi, kita tak tahu bila hidup kita akan diuji. Tak selamanya kita senang. Daripada nak meminjam sana sini, lebih elok gadaikan emas yang ada. Bila dah okay, tebus balik. Malah siapa tahu, bila rezeki dah ada semula, suami akan tambah koleksi barang kemas anda itu. Siapa yang untung? Isteri juga kan?

Jangan lupa follow kami di:

Facebook Mingguan Wanita

Instagram Mingguan Wanita

Twitter Mingguan Wanita

 

 

IKLAN