makan isteri hidangkan

Untunglah suami, nak makan isteri hidangkan dan lepas makan pun isteri juga yang gigih kemaskan meja makan. Agak-agak suami buat apa?

Ya, kalau isteri ikhlas buat kerja rumah dan hidangkan makanan orang berpuasa dapat pahal berganda tetapi apa salahnya kalau suami tolong. Toleransi lah sikit. Nak-nak bulan puasa. Isteri pun penat juga, dari pagi sampai ke malam dia urusakan hal rumahtangga.

Itu belum bercampur dengan urusan anak-anak. Ini lagi tak best kalau jadi macam situasi yang saudara Mohd Fhais kongsikan ini, semua isteri yang buat! Hmmmm…

Makan Isteri Hidangkan, Suami Tolonglah Kemas

Saya perhati je gelagat pasangan yang baru kahwin ni. Makan isteri hidangkan. Lepas makan pinggan tinggal atas meja terus keluar hisap rokok. Si isteri senyum je ambil pinggan bawa ke sinki dan cuci. So sweet isteri layan suami macam raja.

Ketika belum ada anak situasi begini memang nampak sweet tapi lepas dah ada anak tabiat begini kena kurangkan.

Anak-anak belum pandai menilai. Jadinya apa sahaja yang dia lihat dia akan tiru. Termasuklah cara ayah melayan mak, dan cara mak melayan ayah. Anak akan tiru bulat bulat!

Takut mak jadi mangsa bulian anak-anak.

Yalah, mana tak kena buli kalau anak-anak makan kena di layan setiap seorang, kalau anak seorang ok lagi tapi kalau anak 3 4 5 orang? Tekanan si mak nak handle pelbagai ragam anak.

Lebih ditakuti ialah bila anak tak pandai langsung nak menolong mak. Tak menolong mak memasak, pinggan kotor tinggal je dalam sinki, kerja rumah semua mak seorang yang buat.

Mak dah macam bibik, kerja nak layan kehendak suami dan anak-anak.

Mak rajin atau malas bukan isunya, yang penting sekarang kita kena mengajar anak ringan tulang dan adab sejak kecil.

Supaya dah besar nanti diorang tak menyusahkan pasangan. Terutamanya anak lelaki!

Jadilah Contoh Yang Baik Untuk Anak

Anak lelaki akan jadi imam #keluarga satu hari nanti. Kalau imam dalam solat, bacaan kena betul, tertib solat kena betul, semua berkaitan solat kena sempurna.

Begitu juga sebagai imam keluarga. Suami atau ayah mesti tunjukkan teladan yang baik pada isteri dan anak-anak, beri didikan yang terbaik dan kena jadi pemimpin yang boleh di harapkan. Barulah terbina keluarga sempurna.

Kahwin bukan tempat untuk orang yang malas atau rajin.

Kahwin hanya untuk orang yang boleh bekerjasama dan sanggup susah senang bersama.

Wallahu A’lam,

Jangan Lupa Komen

komen