Awas! Gas Metana Tiada Bau Atau Warna, Tak Sedar Pun Terhidu, ‘Tau-tau’ Pengsan
Kredit foto : bharian.com.my

Sebanyak 13 buah sekolah di Pasir Gudang ditutup. Lebih 260 mangsa pencemaran gas metana dirawat di hospital, malah ada yang ditempatkan di unit rawatan rapi (ICU).

Sungguh, pencemaran udara ini kali ini serius melibatkan orang awam dan anak-anak sekolah. Penjelasan Azam Abu Bakar tentang gas metana ini buat kita lebih faham.

Betapa gas metana itu sendiri beri kesan yang berbahaya, sebab bila ia terbebas kita tak sedar pun sedang hirup udara beracun dari gas metana.

Gas Metana Tiada Bau Atau Warna, Bahaya Bila Terbebas Di Udara

Jumlah mangsa yang terlibat dengan keracunan gas metana dekat Johor makin bertambah dari hari ke hari. Petang tadi pun aku ada baca pasal pelajar sekolah pengsan akibat terhidu gas metana.

Gas metana ni, dia takdak bau. Gas metana ni pun takda warna. Jadi bila dia terbebas ke udara, orang awam tak tahu dia sedang hidu udara yang mengandungi metana.

Metana ni dalam kuantiti yang sikit, kandungan oksigen lebih tinggi tak membawa bahaya. Bahayanya datang bila konsentrasi (kepekatan) metana dalam udara sekeliling lebih tinggi dari oksigen.

Contoh gas berwarna ni macam klorin, warna hijau pekat atau nitrogen dioksida warna merah oren. Jadi gas berwarna macam ni kita tahu yang kandungan udara sekeliling ni tercemar. Itu pun bila bila gas tu dalam konsentrasi yang tinggi.

Metana ni bahan mudah terbakar. Dalam tangki gas memasak kat rumah pun ada peratus kandungan metana, selain propane, butane dan beberapa jenis bahan untuk menghasilkan silinder LPG tu.

Ada juga bandar yang guna gas metana untuk disalurkan ke rumah sebagai gas kegunaan memasak.

Tapi bila gas ni dekat kawasan terbuka, tak terbakar pun. Takde lah sampai gas tu dekat udara terbuka, kau cucuh lighter terus menyala.

 

Awas! Gas Metana Tiada Bau Atau Warna, Tak Sedar Pun Terhidu, ‘Tau-tau’ Pengsan
Kredit foto : johorpress.com

Ini Bahaya Gas Metana

Metana dalam bentuk cecair kalau terkena pada kulit menyebabkan keradangan (frost bite). Kalau terkena pada mata boleh menyebabkan kerengsaan, mata pedih.

IKLAN

Kalau melalui pernafasan atau terhidu gas metana ni dalam kuantiti yang banyak. Boleh menyebabkan pengsan, pening dan pitam, mual dan muntah.

Badan jadi lemah. Gas ni juga meningkatkan kadar degupan jantung, disebabkan dari gas tu berada dalam paru-paru. Ini dipanggil asphyxiation atau kelemasan.

Aku terbaca juga khabar angin seorang pelajar meninggal disebabkan terhidu gas metana ni, lepas tu Kementerian Kesihatan keluarkan kenyataan jangan buat khabar angin palsu.

Untuk membuatkan seseorang mati disebabkan gas metana, perlukan konsentrasi yang betul-betul tinggi ditambah dengan masa pendedahan yang panjang.

Metana ni tak bertoksik, menghidu dalam konsentrasi yang rendah dan pendedahan masa (exposure limit) yang singkat tak membawa bahaya hingga menyebabkan kematian.

Tapi kandungan metana dalam paru-paru perlu dikeluarkan untuk menyelamatkan mangsa.

 

Awas! Gas Metana Tiada Bau Atau Warna, Tak Sedar Pun Terhidu, ‘Tau-tau’ Pengsan
Sungai Kim Kim yang tercemar. Kredit foto : Bernama

 

IKLAN

Lebih 30 Kilang Hasilkan Sisa Buangan Metana

Metana adalah gas asli yang terhasil dari pereputan sisa pepejal yang tercampur, kilang pemprosesan sisa pepejal misalnya. Baca kenyataan Jabatan Alam Sekitar pun dah dapat kesan lebih 30 kilang yang menghasilkan sisa buangan metana.

Bila kejadian macam ni berlaku, Jabatan Alam Sekitar akan periksa semua kilang yang menghasilkan bahan sisa yang mengandungi metana.

Buang (dumping) sisa terjadual tanpa prosedur yang betul dibawah akta alam sekeliling, siap lah denda maksima RM500k dan 5 tahun penjara. Menyebabkan bahaya kepada penduduk sekitar, dakwa bawah kanun keseksaan pula.

Benda tak bertanggungjawab macam ni sepatutnya tak berlaku kalau pihak kilang ni sedar pasal bahaya yang datang dekat penduduk sekitar sekiranya terhidu udara tercemar.

Nak mudah, buang jer kat sungai. Untuk buang sisa terjadual ni dengan cara yang betul memang guna kos yang agak mahal.

Kontraktor yang berdaftar dengan Jabatan Alam Sekitar akan ambil dari kilang, kilang kena bayar servis kontraktor (biasanya Kualiti Alam, lori warna hijau. Tapak pelupusan dia dekat Seremban).

Tapi impak dari pelupusan /membuang sisa buangan tanpa ikut prosedur yang betul lagi mahal. Nyawa penduduk pula jadi bahaya.

IKLAN

Kalau Masuk Laut, Satu Hal Abang Bomba Nak Kena Bersihkan

Kalau sisa kimia tu dekat sungai, dalam bentuk cecair, empangan menggunakan alat penyerap untuk asingkan bahan ni daripada air. Aku baca juga sisa ni belum sampai ke laut sebab tersangkut dekat kawasan paya bakau.

Sungai Kim Kim ni hujung sekali ialah laut. Bahan metana ni ringan, jadi kalau dalam bentuk cecair dia akan terapung. Menyebabkan hidupan akuatik mati sebab udara tak sampai ke dasar. Air jadi tercemar. Kan dah menyusahkan abang bomba nak buat kerja pembersihan.

Topeng muka boleh digunakan untuk mengurangkan kadar metana yang dihidu. Kalau kita terdedah kepada udara tercemar, mandi dengan kerap dan basuh tangan sebelum makan.

 

Awas! Gas Metana Tiada Bau Atau Warna, Tak Sedar Pun Terhidu, ‘Tau-tau’ Pengsan
Contoh jenis topeng muka N95 yang sesuai untuk mangsa pencemaran udara Pasir Gudang.

Rupanya Ada Campuran Bahan Kimia Lain

Kandungan udara bukan sahaja mengandungi metana tetapi campuran bahan kimia lain.

Kalau metana + oksigen, kesan maksimum ialah kelemasan atau asphyxiation.

Kesan campuran metana dan bahan lain seperti xylene, butane atau hidrogen chloride memberi kesan jangka masa panjang kepada orang yang terdedah kepada udara tercemar. Belum ada kenyataan penuh dari kementerian kesihatan.

Topeng muka berwarna putih tu tak sesuai dipakai, clinical mask yang biasa tu. Nipis sangat. Topeng muka yang sebetulnya ialah N95, tebal dan lebih sesuai dengan udara tercemar campuran kimia.

MW : Khabarnya topeng N95 pula banyak dah kehabisan stok di sesetengah farmasi Pasir Gudang. Allahu.. moga usaha membantu mangsa pencemaran udara di sana dipermudahkanNya.

Sumber/Foto : Azam Abu Bakar, The Patriots

Makluman : Artikel ini diterbitkan dengan keizinan daripada penulis asal.