Allahu.. Marah Mentua Sekalipun, Menantu Tak Berhak Caci Carut Orang Tua
Kredit foto : Cerekarama Racun Ibu

Terkejut betul baca screenshot yang Peguam Syarie, Suriati Ab Ghani dari Mohamad Azlin & Suriati Associates ini kongsikan (rujuk gambar screenshot di bawah). Marah betul menantu dengan ibu mentuanya ini. Sehinggakan keluar bahasa ‘kasar’ yang tak sepatutnya ditulis. Dengan nada marah pulak semata mahu menyakitkan hati.

Tak semua mentua itu mahu meracun hubungan anak dan menantu. Ramai sebenarnya malah rata-rata mentua sekalipun mahu lihat anaknya hidup bahagia dengan pasangannya. Berkeluarga beranak cucu. Namun, bila ada segelintir yang bersikap sebegini, maka kisah mentua kejam dijaja bagaikan tiada indah pada pandangan mata.

 

Allahu.. Marah Mentua Sekalipun, Menantu Tak Berhak Caci Carut Orang Tua
Kredit foto : Cerekarama Racun Ibu

 

Rumah Tangga Pecah Belah Kerana Campur Tangan Mentua

Bila timbul isu rumah tangga pecah belah sebab campur tangan mentua, orang pun akan nampak mentua tak baik. Sibuk je nak masuk campur urusan rumah tangga anak menantu. Biarlah anak menantu tu bawa haluan rumah tangga mereka ke mana pun, kenapa nak sibuk-sibuk.

Ya betul.. satu part macam tu, memang tak dinafikan ada mentua yang sibuk dengan urusan rumahtangga anak menantu. Tapi ada juga menantu yang tak hormat mentua, hubungan tak baik dengan mentua. Malah, tak suka mentua, bersalam dengan mentua pun masa kahwin dulu je. Lepas tu dah tak nak balik langsung rumah mentua dah..

Ingat..kita pun akan tua, semakin hari umur kita semakin meningkat, anak kita juga semakin membesar & akan kahwin suatu hari nanti, kita juga akan dapat menantu yang mana kita nak menantu tu hormat kita sebagai mentua.

Sepatutnya kita yang muda pada masa ni patut merendah diri bertolak ansur, hormat mentua seperti ibu bapa kita sendiri, orang tua emosi dia lain, sensitif.. patut kita yang muda boleh kawal emosi & dapat berfikir dengan lebih baik berbanding dengan orang tua.

 

 

Untung Menantu Dapat Mentua Jenis Yang Memahami

Amat beruntung bagi sesiapa yang dapat mentua yang memahami, tak banyak cakap, tak sibuk masuk campur hal-hal kecil dalam rumahtangga anak menantu.. bersyukurlah, gunalah peluang tersebut untuk sayangi mentua, tackle hati & perasaan mereka.

Macam-macam kisah yang saya dengar & jumpa bila terlibat dengan isu masalah rumahtangga orang, bukan nak menangkan sesiapa, tapi bila dah bahasanya macam kat atas ni.. kita dah tau orang yang taipnya macam mana.. budi bahasa mencerminkan peribadi seseorang.

Jika marah sekalipun.. jika mertua tu salah sekalipun, tak perlu mencaci carut bagai macam tu terhadap orang tua.. macam tu ke bahasa ayah yang nak menjaga anak nanti.. ayah yang sepatutnya memberi didikan ilmu dunia & ilmu akhirat kepada anak.

Sumber/Foto : Suriati Ab Ghani

Makluman : Artikel ini diterbitkan dengan keizinan daripada penulis asal.