isteri

Untung kalau isteri masih ada orang tuanya dan setia berbakti, itu tanda besar dia anak yang baik dan jenis bertanggung jawab.

Jadi kaum suami kena faham dan tak bolehlah nak halang isteri yang suka balik kampung jenguk mak ayahnya, apatah lagi kalau dia suka memberi apa yang dia punya pada orang tuanya.

Macam situasi saudara Firdaus Shakirin ini, dia sendiri tak pernah halang isterinya melayan ibu mentuanya. Kadang beli stock dapur untuk mak ayah yang dah tua.

Biarkan Isteri Berbakti Pada Orang Tua

Jangan halang isteri untuk berbakti kepada orang tuanya.

Pagi tadi lepas balik daripada beli sarapan, nampak wife tengah urut kaki mak dia. Suasana dan keadaan yang selalu saya nampak bila balik umah mertua.

Ibu mertua saya ni ibu tunggal.

Mertua sakit lutut dah lama, kesan daripada dia accident dulu. So cecair kat lutut dia tu dah kurang, bila berjalan banyak, dia akan sakit. Dalam rumah mertua, merata tempat ada kerusi, unutk dia berhenti berehat sekejap setelah berjalan. Dia jalan pun terhincut-hincut. Berdiri lama pun tak boleh.

Memasak guna kerusi, mandi guna kerusi, solat pun guna kerusi.

Doktor nak operate lutut dia tu, dia tak nak sebab dia kata dah tua, biarlah macam tu ja. Saya bawa dia keluar pergi mana-mana, suruh dia duduk atas kerusi roda pun dia tak nak. Malu. So, saya pimpin dia sambil berjalan..

Kadang-kadang bila saya baca luahan isteri yang dilarang berbakti kepada orang tua mereka, saya rasa hairan. Kenapa perlu larang isteri dari berbakti kepada orang tuanya? Selagi orang tuanya tidak menyuruh isteri menyekutukan Allah, selagi tu dia juga berhak taat kepada orang tuanya.

Bagilah peluang isteri untuk jadi anak yang baik.

Walaupun dia perlu taat lebih kepada suaminya, tapi tak perlu kot kita nak menghalang dia daripada berbakti dan balas budi orang tuanya atas alasan tu. Ada juga menantu lelaki yang jarang balik rumah mertua, jarang bawa isteri balik. Kalau balik pun, duduk tak lama dan suka buat muka macam tak seronok duduk di rumah mertua.

Anggap Mertua Macam Ibu Bapa Kita Sendiri

Saya tak pernah anggap mertua saya sebagai orang asing… balik rumah dia, nampak rumah tak terurus, kotor, saya faham. Sebab keadaan dirinya itu tak mengizinkan dia untuk kemas rumah, sapu smpah dan sebagainya. So, bila saya dengan wife balik, kami kemas semua bagi bersih, then beli barang-barang stock untuk sebulan.

Next month balik pula.

Topup lagi barang-barang dia, kemas lagi rumah dia dan bawa dia jalan-jalan, pergi makan sedap-sedap… masa orang tua dia hidup la kita nak isteri kita berbakti, balas budi insan yang membesarkan isteri kita sehingga kita berjumpa dan dapat berkahwin dengan isteri kita.

Berapa lama sangat masa yang isteri kita ada untuk buat semua tu?

Agak tidak adil untuk HANYA menerima isteri dan tidak mahu menerima mertua. Jangan sesekali menghalang isteri daripada berbakti kepada orang tuanya. Selagi diorang masih hidup, selagi itulah diorang menjadi lubuk pahala untuk isteri kita dan juga kita.

Kecil hati isteri jika kita yang jadi suami ni, menjarakkan hubungan dia dengan keluarganya. Itu ibu bapanya, bukan orang lain. Kenapa perlu memisahkan mereka? Layan mereka sama seperti ibu bapa sendiri.