Setiap pasangan berdepan dengan pelbagai masalah dan isu dalam rumah tangga. Tak kiralah isu kecil atau besar ianya tetap menjadi masalah dalam hubungan suami, isteri jika dibiarkan lama-lama.

Sebaiknya walaupun isu kecil dalam rumah tangga, suami isteri kena ambil perhatian dan kena bersama-sama baiki untuk menjernihkan Kembali hubungan.

Ikuti perkongsian Ustaz Firdaus Mokhtar ini dan fahami apakah masalah kecil dalam rumah tangga hingga mampu menjejaskan hubungan suami, isteri.

Jumaat lepas, saya dan isteri dalam perjalanan balik tengok rumah di Rawang untuk kali ketiga. Nampak tak sampai tiga kali, semua kawasan berlainan.

Di lebuhraya, ada kereta masuk depan kami. Elok dia masuk ada batu kecil terpelanting daripada tayar dia. Naik tepat kena ke cermin depan kereta saya.

Tap!! Kuat juga weh.

Rumah Tangga Ibarat Cermin Depan Kereta

Terus ada kesan di cermin. Kecil sahaja. Satu tanda kena batu, dan ada kesan garis halus kurang daripada 1 sentimeter (cm).

“Nasib baik sikit saja,” begitu saya cakap ke isteri. Dia pun angguk setuju.

Isteri pun cadang nanti cari kedai cermin, baiki saja.

Sampai rumah saya letak kereta di luar. Jadinya tak ada bumbung kawasan parkir. Biasanya sebab anak-anak hendak main basikal di laman rumah.

Tak fikir apa.


Walaupun Isu Kecil Kena Ambil Perhatian

Malam hari yang sama saya nak keluar ke Shah Alam. Ada program di sana. Elok saya masuk kereta terkejut terus tengok ke cermin kereta.

IKLAN

Retak yang kurang 1 cm siang tadi sudah jadi lebih 1 kaki panjang retaknya. Membelah ke tengah tengah cermin kereta.

Allahu. Mungkin sebab cuaca panas siang tadi.

Dalam perjalanan ke Shah Alam, fikiran saya melayang ke hal rumah tangga. Iyalah, hari hari mengadap kes.

Hidup rumah tangga kita macam cermin depan kereta itulah. Sentiasa luas, bersih dan cerah. Rumah tangga itu mesti jalan ke depan.

Bila tiba hari hujan, kadang berdebu dan berpasir, kita kena bersih. Jalankan pengelap cermin. Supaya air yang mencurah, debu yang menebal tak mengganggu penglihatan kita ke depan.

Kena batu yang kuat. Itu boleh kita anggap seperti rumah tangga kita diuji kuat. Ada yang mengganggu rumah tangga contohnya.

Suami Isteri Ambil Perhatian & Baiki Sama

Konflik yang kadang boleh buatkan rumah tangga kita pecah sedikit. Retak yang kecil.

IKLAN

Sakit, pedih, perit semua ada.

Tapi masih boleh bertahan. Kena baiki segera. Bila kita biar, atau masing-masing berkeras, cermin rumah tangga kita makin panas. Ujian bertambah. Retak yang kecil tadi boleh jadi retak yang lebih besar.

Kalau bernasib baik, cuma 1 retak besar. Kalau kurang bernasib baik, mungkin retak yang 1 tadi membawa ke retak yang banyak. Jadi retak yang ada sampai 10 penjuru.

Terhentak sikit, mungkin buatkan cermin rumah tangga kita retak seribu. Hilang harapan, hilang kepercayaan, hilang kesetiaan.

Langsung tak boleh nak jalan ke depan. 1 meter ke depan daripada kereta pun kita tak nampak apa.

Itulah tanda rumah tangga yang dah tak ada harapan untuk kembali bersatu. Apa saja boleh buat?

Buka atau pecahkan terus. Berjalan tanpa cermin yang lebih bahaya atau nak selamat ganti dengan yang baru.

IKLAN

Keduanya kita tak nak. Kan?

Isu Kecil Dalam Rumah Tangga

Itulah yang nak disampaikan. Daripada soal yang kecil, suami dan isteri kena ambil perhatian. Kena sama sama baiki dan ambil tanggungjawab susun semula rumah tangga.

Tak boleh tunggu-tunggu. Biarkan nanti, retak dan pecahlah segalanya.

Begitulah.

Oh ya, hari ni baru sempat cari kedai untuk uruskan tukar cermin. Kos RM2,800 juga.

Esok siap. Mujurlah jenis beringat selalu, ada ambil insurans yang cover untuk cermin kereta. Kalau tidak, terduduk juga. Haaa.

Ok gais, panjang pula status petang ni. ‍

Terima kasih baca.

MW: Rumah tangga mana yang tak dilanda badai, ujian besar dan kecil secara tak langsung menguatkan lagi hubungan suami, isteri tanpa sedar. Oleh tu sebaiknya jagalah rumah tangga sebaik mak, ayah menjaga cermin depan kereta. Renung-renungkan.

Sumber: Ustaz Firdaus Mokhtar