Tak Perlu Berhabis Belanja, Sengkek Lepas Raya Tu Lebih Menyakitkan

Bulan puasa ini bukan main berbelanja sakan, lepas raya jatuh sengkek. Alasannya sambut raya setahun cuma sekali, maka yang sekali itulah mak mak kena raikan dengan sakan.

Persiapan raya kena paling tip top, belanja sakan asalkan kita jadi makhluk paling meriah Aidilfitri nanti. Tukarlah segalanya serba baru. Tak ada pun yang tertinggal. Baju baru, kasut baru, dekor rumah baru, segalanyalah serba baru.

Hujung-hujung.. kita melopong sebab duit makin susut. Jadilah kita makhluk paling sengkek walaupun gaji baru je masuk beberapa hari.

Sebabnya dah sakan sangat membeli. Atas alasan inilah pentingnya kawal perbelanjaan seisi rumah. Jadi taklah tak cukup duit lepas raya.

Cara Elak Jadi Sengkek Lepas Raya

 

Tak Perlu Berhabis Belanja, Sengkek Lepas Raya Tu Lebih Menyakitkan

Sediakan Sistem Sampul

Walaupun ini kaedah lama, tapi keberkesanannya masih tersangatlah relevan untuk mak-mak. Bahagikan kepada sampul bajet hari raya.

Dalam bajet hari raya bahagikan lagi kepada sampul duit raya, belanja dapur, balik kampung dan sebagainya. Sediakan untuk sambutan selama beberapa hari.

Asingkan juga sampul untuk perbelanjaan lepas raya. Yang itu tak boleh usik isinya melainkan telah habis anda beraya sakan.

 

Tak Perlu Berhabis Belanja, Sengkek Lepas Raya Tu Lebih Menyakitkan

Siap-siap Sediakan Barang Dapur

Bermakna anda sudah membeli untuk advance lepas raya. Misalnya beras, telur, sardin tin, bawang, ikan bilis dan sebagainya. Yang mana, ini untuk kegunaan lepas raya.

Jika terover belanja sekali pun anda sudah ada makanan kering yang boleh menampung keperluan harian selepas raya. Tak perlu lagi susah hati ketakcukupan bahan makan.

 

Tak Perlu Berhabis Belanja, Sengkek Lepas Raya Tu Lebih Menyakitkan

Tahan Hati, Nafsu Dan Emosi

Tiga benda ini kalau orang perempuan tak jaga ikutkan kehendaknya memang boleh ‘meletop’. Sebab itulah kena belajar tahan keinginan. Hish! Kalau ikutkan memang semualah nak dibeli.. Kesian anak tak pernah rasa.

Lagipun bukan selalu beli. Setahun sekali je. Haa.. fikiran macam inilah yang paling bahaya. Boleh jadi punca belanja sakan tak hengat nanti. Kena ingatkan diri, belanjalah seadanya. Tuhan sayang orang yang tak membazir.

Walaupun tip ini ringkas, namun jika mak-mak tak kawal belanja tu dari awal.. ia boleh jadi amat menyakitkan lepas raya nanti. Jangan pulak set kat kepala nak guna duit raya anak. Sebab ustaz kata, kalau dah terpakai mak ayah wajib ganti tau.

Jangan Lupa Komen

komen