Sekarang tengah musim buah belimbing buluh, macam-macam boleh buat dengan buah belimbing ni. Selain dibuat sambal hitam, jus minuman, halwa manis, buah belimbing juga boleh dibuat sambal mudah. Menariknya Sambal Belimbing ni hanya guna 3 bahan je, tapi cukup membuka selera dengan rasa masam,manis, lemak dan pedasnya.

Boleh cuba resipi yang dikongsikan oleh Puan Niq Ain ini;

Dah lama cari, akhirnya terbuat lah Sambal Belimbing ni. Kalau lauk macam ni, awak semua berape pinggan hadap? Resepi senang senang, kalau payah semua tak nak amik kan.

Bahan-Bahan:

Ikan Selayang
Cili Padi
Belimbing Buluh

Cara Membuat:

1. Rebus ikan selayang, masin sedikit.
2. Asingkan tulang dan tumbuk isi ikan tersebut.
3. Kemudian masukkan pula cili padi.
4. Akhir sekali, masukkan belimbing buluh. Saya letak akhir sekali belimbing sebab takut terpercik.
5. Kemudian, saya hiris lagi belimbing gaul dalam tu lagi.

IKLAN

Sekian sambal senang. Selamat Mencuba!

IKLAN

Baca Lagi Di Sini:
Resipi Air Belimbing Buluh SEDAP, Campur Serbuk Kulit Limau Kering!

IKLAN

Halwa Belimbing Masam Manis, Makan Begitu Saja Atau Masukkan Dalam Masakan

MW: Memang senang resipi Sambal Belimbing Buluh ni. Secukup rasa lemak, manis, masam dan pedas. Memang membuka selera walaupun makan dengan nasi putih je. Jadi kalau ada pokok buah belimbing buluh ni di rumah, daripada terbiar je elok buat sambal mudah ikut resipi yang dikongsikan ini.

Sumber: Niq Ain