Menarik resipi donut tanpa telur mahupun marjerin ni. Hasilnya donut tetap lembut, gebu malah tak rasa muak pun. Resipi ni sesuai sangat untuk mereka yang ada alergi tak boleh makan telur mahupun tiada marjerin di rumah. Boleh cuba buat untuk minum petang, memang lebih jimat dan berbaloi.

Boleh cuba resipi donut mudah yang dikongsikan oleh Puan Ida Zaida ini.

Semalam tertengok resepi kat tiktok. Dalam resepi tu tanpa telur dan marjerin,rasa terpikir juga boleh jadi ke.Sebab 2 benda tu mst bahan wajib la selalunya dimasukkan dalam donut. Akhirnya saya pun cuba buat..ni la hasilnya gebu, lembut elok,makan pun takda rasa muak.

Bahan-Bahan:

1kg tepung gandum
1paket mauripan
6sudu besar gula
1sudu besar garam
1sudu besar baking powder
1 1/2 senduk minyak masak
Air secukupnya

Cara Membuat:

1.Satukan semua bahan tadi,gaul-gaul dan masukkan air secukupnya uli sampai jadi doh yang licin.

2.Rehat kan dalam setengah jam lepas tu uli lagi sekali.

3.Boleh cetak doh ikut apa saja kuih yang nak dibuat. Dari satu adunan ni boleh dapat macam-macam jenis kuih.

IKLAN

4.Dah siap bentukkan donut, tunggu kembang..bolehlah di goreng..tabur dengan gula halus,siap!

Semoga bermanfaat! Selamat Mencuba.

IKLAN

Mesti Baca:DONUT,CAKOI,PAU, Resipi Mudah Satu Adunan Dapat 3 Jenis Kuih!

Baca Lagi Di Sini:Donut 5 Bahan Dijamin Jadi, Naik Elok Dah Sejuk Pun Lembut!

Artikel Menarik:Cakoi Gebu Gebas Cicah Sos Karamel, Ini Cara Paling Simple

IKLAN

Mingguan Wanita: Gebu sungguh, lembut hasil kejadian donut ni walaupun tak menggunakan marjerin dan telur. Mak-mak boleh cuba buat sendiri di rumah nanti.

Sumber: Ida Zaida

Follow kami di :

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita
FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini : https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak
Website: https://www.mingguanwanita.my/
Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en
YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured
Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en
Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita
TikTok: https://tiktok.com/@mingguanwanita