Rupanya rebus cili kering dengan bawang putih antara tip cili yang dikisar tahan lama sampai seminggu, tak masam mahupun berkulat.

Cili kisar boleh dikatakan bahan asas yang mesti ada setiap dalam masakan, bagi mak-mak sukakan pedas. Tapi nak buat cili kisar ni agak renyah, perlu dibuang biji, direbus dan dikisar.

Jadi sebagai penyelesaiannya, ramai mak-mak yang suka kisar cili banyak-banyak untuk kegunaan harian bagi mempercepatkan waktu memasak.Tapi masalah yang timbul bila, cili kisar tersebut tak tahan lama, cepat rosak, masam dan berkulat.

Jadi boleh cuba tip yang dikongsikan oleh Nad Adleesya ini sebagai panduan;

PETUA CILI KISAR TAHAN LAMA DAN TIDAK BERKULAT

Kak Nad memang akan buat pes cili kering untuk memudahkan kerja memasak. Jadi sekali buat memang sekali banyak. Jadi untuk dapatkan pes cili kering tahan lama. Ini je yang selalu kak Nad akan buat.

Bahan-Bahannya:

Cili kering
2 labu bawang putih
Air Tapis secukupnya

Cara Membuat:

1. Guntingkan dahulu cili kering untuk buang biji-bijinya.

IKLAN

2. Basuh dengan air biasa.

3. Rendamkan dengan air suam yang dah ditapis. Jangan guna air paip.

4. Dah kembang baru masakkan cili kering dan bawang putih, boleh tengok cara caranya di dalam gambar. Masak dengan air yang dah di tapis juga sampai mendidih dan boleh tutup api.

IKLAN

5. Dah sejuk sikit boleh tapis dan blender macam tu je. Kalau kering sangat tambah air sket je. 1/4cawan macam tu jer. Lepastu boleh add on cili kering tu lagi dan lagi sampai lah siap.

6. Masukkan dalam tupperware dan bila dah sejuk baru simpan dalam peti ais.

Dah siap! Mudah kerja nak memasak nanti bagi emak emak yang superbusy.

IKLAN

Semoga bermanfaat dan selamat mencuba!

Baca Lagi Di Sini:
3 Tips Penting Cili Kisar Tahan Lama Lebih 3 Minggu,Tekstur Halus Gebu & Tak Berbau Hapak!

Buat Cili Kisar Mudah & Jimat Masa, Guna ‘Chopper’ Keluar Habis Bijinya!

Mingguan Wanita:Begini rupanya antara tip buat cili kisar tahan lama lebih seminggu elok tak rosak berkulat. Kena guna air bertapis dan rebus cili kering dengan bawang putih. Boleh cuba nanti.

Sumber: Nad Adleesya

Follow kami di :

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita
FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini : https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak
Website: https://www.mingguanwanita.my/
Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en
YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured
Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en
Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita