Mudah je rupanya mak-mak nak buat puding tiramisu di rumah. Hanya lapiskan dengan kastard, letak biskut dan tabur serbuk milo. Simpan dalam peti sejuk dan boleh terus dimakan.

Jika nak buat potluck atau anak-anak ada jamuan di sekolah, buat puding tiramisu ni letak dalam bekas kecil-kecil pun sesuai sangat.Malah mak-mak juga boleh jadikan sumber pendapatan sampingan, untuk dijual!

Jemput baca perkongsian resipi daripada Puan Norliza Bahari sebagai rujukan;

“Assalamualaikum lama tak bersiaran. Arini buat puding tiramisu. Permintaan budak baru baik demam”.

Bahan-Bahan:

1 tin susu pekat
1 tin susu sejat@cair
5 tin air (guna bekas Tin susu tadi utk sukat air)
11 sudu makan tepung kastad (bumbun tau)maksud bumbun tu macam penuh membukit.
Biskut Marie (Nak sedap cari yang perisa kopi) dan Milo secukupnya

Cara Membuat:

1.Masukkan susu sejat, susu pekat, air dan tepung kastad ke dalam periuk.

2.Kacau bagi sebati, kemudian baru buka api sederhana.

3.Kacau sampai pekat dan berkilat tutup api.

4.Masukkan ke dalam loyang/bekas kecil secara berlapis.Mula dengan kastad, biskut pastu tabur milo.

5.Selepas itu ulang lagi kastad, biskut, Milo sampai last biar tinggal kastad je.
6.Selepas itu, blend kasar sedikit biskut dengan milo kemudian tabur untuk yang paling atas.Siap!

7.Masukkan dalam freezer…dah sejuk boleh ngap.

Selamat Mencuba!

Posted by Norliza Bahari on Saturday, 16 September 2017

MW:Mudahnya nak buat Puding Tiramisu ni. Masuk bekas kecil-kecil macam ni, boleh buat jual dan mudah nak makan. Makan sejuk-sejuk, anak-anak mesti suka.

Sumber: Norliza Bahari