telur rebus

Mudahnya mak-mak nak buat telur rebus ikut cara yang wanita ini kongsikan.Tak perlu guna air yang banyak pun, sebaliknya hanya perlukan tisu basah dan periuk nasi.Hasilnya telur rebus tetap elok sempurna kejadiannya.

Bukan apa, jika rebus seperti biasa dalam periuk atas api dapur, kadang kala airnya melimpah ataupun telurnya pecah merekah sebab terlebih masak.Lebih parah, air kering sebab terlupa nak tutup api dapur. Ikut cara ini lebih mudah, periuk tak hitam, malah tak perlu tunggu sebab telur akan masak sendiri.

Berikut perkongsian oleh Su Ha sebagai rujukan mak-mak;

“Sejak pertama kali tengok orang post tentang masak telur guna periuk elektrik terus ummi su cuba.Pertama kali buat menjadi dan untuk hari-hari seterusnya memang tak pernah rebus telur guna air dah.Guna cara ni lebih mudah, periuk tak jadi hitam dan hasilnya dapat kuning telur yang wow!!”

Meh tengok langkah-langkahnya bagi sesiapa yang masih belum tahu:

Bahan-Bahan:

Tisu Dapur
Telur
Periuk Nasi
Telur

Cara Membuat:

1.Ambil 1 helai tisu dapur untuk dapatkan telur seperti di atas atau 2 helai tisu untuk telur rebus biasa.

IKLAN

2.Basahkan tisu tadi dengan air dan letak di dalam periuk.

3.Basuh telur sebersih-bersihnya dan letak di atas tisu basah tadi.

IKLAN

4.Tekan suis dan tunggu sehingga masak.

IKLAN

5.Tadaaa dah siap dan sedia untuk dimakan.

Siap, Selamat Mencuba!

Cukup senang kan! selepas ni kalau mak-mak nak buat telur rebus, ikut je cara macam ni.Lebih mudah, cepat dan menjimatkan masa di dapur.

Kredit: Su Ha