Sumber / Sumber Foto : Facebook Cikgu Fadli Salleh & Canva

Pesan Cikgu Fadli, mak ayah jangan masuk campur anak gaduh sekejap tak simpan dendam. Benarlah nasihat yang disampaikan oleh Cikgu Mohd Fadli Salleh menerusi hantaran perkongsian di akaun rasmi Facebooknya.

Bagi mereka yang sering melayari Facebook pasti mengetahui guru ini sangat aktif berkongsi penulisan mengenai kisah anak-anak muridnya.

Kali ini Cikgu Fadli berjaya menyelesaikan sebuah kes yang melibatkan salah laku murid. Perkara tersebut berjaya ditangani dengan cara yang baik.

Pesan Cikgu Fadli, Mak Ayah Jangan Masuk Campur

Seperti mana yang dicoretkan, Cikgu Fadli yang juga bertugas sebagai guru disiplin telah menerima aduan daripada seorang guru kelas tentang kelakuan salah seorang anak muridnya yang bertindak kasar terhadap anak murid yang lain sehingga ibu mangsa membuat aduan.

Paling menyentuh hati netizen selepas disoal siasat, si pelaku dan mangsa telah berbaik semula. Kejadian berlaku kerana kes tolak menolak sewaktu hendak pulang.

Paling membahagiakan selepas itu mereka berpimpin tangan balik ke kelas semula.

Begitulah kisah anak-anak yang biasanya jika bergaduh tak lama dan tidak menyimpan dendam. Sebagai ibu bapa seharusnya kita faham dan tidak campur tangan hal mereka.

Anak Murid Dipanggil Untuk Soal Siasat

“Seorang ibu mengadu kepada guru kelas anaknya kena sepak kat tulang kering sampai ada kesan lebam masa pulang semalam.

“Guru kelas memaklumkan pada aku memandangkan aku guru disiplin. Tanpa buang masa, aku panggil murid berdua ni untuk soal siasat.

“Pelaku mengadu ada sepak kawan dia. Isunya masa beratur nak pulang kawan tu dok tolak-tolak dia.

Gambar hiasan

Cikgu Pesan, Jangan Berkasar Dengan Kawan

“Kan cikgu dah pesan, jangan pukul kawan, tumbuk ke, sepak ke. Kalau kawan buat awak awak jangan balas, report pada cikgu. Ni awak dah buat kawan awak sampai lebam.

IKLAN

Mak dia marah. Ayah dia marah. Cikgu cukup tak suka murid yang suka buli orang lain ni. Awak tahu tak apa awak buat ni salah?” soalku dengan tegas.

*Kepala diangguk berkali-kali. Mata tunduk memandang lantai.

“Awak nak cikgu panggil mak ayah awak datang sekolah dan bagitahu apa yang awak buat kat kawan awak?”

*Kepala digeleng. Muka penuh kekesalan. Mata dah bergenang.

“Tanpa aku suruh, budak tu pegang tangan kawan dia dan cakap,

“Awak. Kita minta maaf. Kita tak buat lagi,” airmata mula gugur.

*Kawan dia angguk kepala lepas tu cakap,

“Nanti kita balik sama-sama ya”.

“Okey”.

IKLAN

Comel Betul, Pelaku Sedih Mangsa Pula Pujuk  

“Airmata dilap. Kes selesai. Pelaku yang masih sedih dipujuk pula oleh mangsa. Haha, comel betul.

“Lepas tu mereka berpimpin tangan nak balik ke kelas semula. Aku intai dari jauh, mangsa siap peluk lagi kawan yang sepak dia tu. Jelas mereka sebelum ni memang kawan baik.

“Cuma mungkin semalam reflek budak tu bila kena tolak, terus kaki terangkat. Huhu.

“Ah, budak-budak gaduh ni kejap je baik. Sebab tu orang dewasa jangan campur tangan jika anak-anak bergaduh. Kejap je tu, kemudian baik la semula.

“Cuma kalau anak dibuli, jangan biarkan. Laporkan segera agar tidak terus menerus menjadi mangsa buli dan pembuli dapat dididik untuk berhenti jadi pembuli,” kongsi Cikgu Fadli.

Ternyata kejadian seperti itu sememangnya sering berlaku di sekolah dan melibatkan anak-anak kita. Jadi mak ayah kenalah faham ya situasi yang berlaku.

Pesan Arwah Ayah & Mek Terbaik “Jangan Campur Kalau Anak-Anak Bergaduh” – Komen Warget 

Menerusi ruangan komen, pelbagai pendapat diberikan oleh warganet. Ada yang teringat pesanan dari arwah ayah dan ibu mereka jika anak-anak bergaduh orang dewasa jangalah masuk campur. Tidak kurang juga yang bercerita tentang gelagat anak-anak sendiri.

IKLAN

Menarik Lagi : Pertama Kali Hantar Anak Manja Ke Sekolah, Ini Pesanan Seorang Cikgu Buat Mak Ayah

“Mak Ayah, Tolong Ajar Anak Guna Tandas Awam. Ajar Buka, Gantung Seluar Dalam Tandas Bukan Buka Dan Longgok”

Mingguan Wanita : Memang macam-macam gelagat anak-anak sekolah terutama mereka yang bersekolah rendah. 

Sumber / Sumber Foto : Facebook Cikgu Fadli Salleh

Nak pilih kasut kenalah pilih yang selesa tu bukannya yang cantik saja.

Kena bijak pilih baju ikut saiz badan.

Senang nya nak ambil hati isteri rupanya…

Follow kami di :

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita
FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini : https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak
Website: https://www.mingguanwanita.my/
Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en
YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured
Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en
Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita
TikTok: https://tiktok.com/@mingguanwanita