Pastil? Apa tu? Sekali imbas, macam karipap kan? Tapi bukan. Kalau nak tahu, ia dikenali sebagai PASTIL, sejenis makanan tradisi suku Suluk di Sabah. Apa bezanya dengan karipap ye?

Kalau karipap, biasanya intinya daging dan ayam bersama kentang atau keledek. Tapi Pastil lain. Ha..intinya bihun goreng dan dicecah pula dengan sos cuka. Menarik kan? Jom cuba untuk minum petang ni.

Bagi orang semenanjung, ada ke yang pernah makan? Orang Sabah mungkin dah biasa. Jom cuba buat Pastil ini pula! Resipi ini dikongsikan oleh Puan Tads Mahar, yang berketurunan Suku Suluk Sabah. FB:https://www.facebook.com/tadzmahar.ibnuhajar

PASTIL

Bahan Kulit @ doh:

1kg tepung gandum

2 sudu tepung jagung

1 cawan kecil minyak

2 sudu marjerin

1 sudu kecil garam

Air secukupnya

IKLAN

Bahan Inti:

1/2kg bihun – rendam

3 biji bawang merah

3 ulas bawang putih

Sedikit kicap

Sedikit air

Garam dan gula

IKLAN

Minyak masak

( Kalau nak letak sayuran terpulang seperti taugeh atau kubis)

Bahan Sos Cuka:

Sedikit cili padi (ikut selera nak pedas atau tak)

5 sudu besar cuka

¾ cawan air masak

Sedikit garam dan gula

IKLAN

Sedikit kicap manis

Penambah perasa (pilihan)

Cara Memasak:

Pastil Makanan Tradisi Suku Suluk Sabah, Macam Karipap Tapi Beza Yer

  1. Untuk membuat inti: gorenglah bihun macam biasa. Tumis bawang putih dan bawang merah. Letak air sedikit dan kicap. Tambahkan garam dan gula. Biarkan sejuk, boleh buat doh pula.
  2. Untuk membuat doh, campurkan tepung gandum dan tepung jagung dalam satu bekas. Panaskan minyak dan marjerin dalam kuali. Tuang ke dalam tepung tadi dan gaul sebati (minyak dan tepung). Campurkan air masak dengan garam dan gaul sehingga larut
  3. Tuangkan sedikit demi sedikit dalam adunan tadi. Uli doh sehingga tidak melekit di tangan. (nak doh sebati, uli dalam 30 minit). Bila sudah sebati, rehatkan doh 30 minit. Selepas tu bolehlah digelek menggunakan mesin agar doh elok nipis.

Pastil Makanan Tradisi Suku Suluk Sabah, Macam Karipap Tapi Beza Yer4. Ambil sedikit doh yang sudah dicanai nipis, letakkan bihun di tengahnya dan bolehlah dibentuk dalam acuan karipap atau boleh klim secara manual. Ulangi langkah hingga selesai.

dibentuk dalam acuan karipap atau boleh klim secara manual. Ulangi langkah hingga selesai.5. Panaskan minyak dalam kuali. Goreng hingga masak, tos dan ketepikan. Untuk membuat sos cuka; tumbuk cili padi dan 1 atau 2 ulas bawang putih sehingga lumat. Mmasukkan ke dalam mangkuk dan letaklah cuka, air masak, garam, gula, kicap dan penambah perasa (seeloknya buat masa rehatkan doh).

Pastil Makanan Tradisi Suku Suluk Sabah, Macam Karipap Tapi Beza Yer

  1. Pastil sedia dinikmati bersama sos cuka. Sedap!!

https://www.mingguanwanita.my/panjaram-pandan-tak-kurang-sedapnya-ikut-resipi-mudah-ini-gerenti-jadi/

https://www.mingguanwanita.my/lemang-tin-guna-air-fryerkukus-atau-bakar-dalam-oven-pun-boleh/