bernikah

Dunia bercinta tak akan pernah sama selepas bernikah ya. Itu suami isteri kena beringat, jadi tak kena cedok ilmu lebih sikit sebelum jadikan si dia pasangan hidup kita.

Terutama bab rupa, jangan nak target pasangan ‘elok’ pada luaran saja tetapi dalaman gagal. Dalam erti kata mudah, perangai tak cantik.

Tetapi soal hati siap mampu baca, maka kena berkawan dulu dan cuba kenal si dia dulu. Nak lagi mudah, hadam perkongsian saudara Amir Syahir ini.

Sebelum Bernikah, Kenal Dia Dulu

Lelaki mana taknak isteri dia cantik. Beli kasut pun memilih yang cantik walaupun pakai kat kaki. Inikan pula bakal isteri yang selalu ada depan kita.

Tapi bukan sekadar rupa kau kena nilai. Bukan setakat kecantikan ataupun pandai bergaya. Kau kena tengok hal ehwal agama dia. Untuk bahagia masa depan, bukan rupa menjadi ukuran. Kau kena ketepikan soal rupa.

Soal agama dia kena nilai. Tanggungjawab dia sebagai hamba Tuhan. Sekurang-kurangnya solat lima waktu dia jaga. Aurat tu reti nak tutup. Singkat dan ketat tu belakang kira. Nanti jadi tugas kau kena didik dia nanti.

Nak bernikah ni bukan dengan dia je.

Tapi dengan keluarga dia jugak. Mak bapak dia okay ke kalau kau kerja kejuruteraan sapu sampah? Kalau tiap hari dia menyindir kau, lama-lama mana tahan kan?

Pilih yang keluarga dia boleh terima kau. Kalau kau kerja kejuruteraan bendalir gali longkang pun dorang boleh terima kau seadanya. Yang penting sumber yang halal.

Aspek lain kau kena tengok dia boleh bertolak ansur, tak mudah mengeluh dan tak cerewet.

Kalau nak ikut nafsu mata memang tak pernah habis. Memang kita sebagai manusia suka akan keindahan. Itu fitrah biasa. Yang penting kau kena ikut kata iman kau.

Hargai Pasangan Kita

Hargai lah dia selagi dia sangat mengambil berat akan kau. Itulah realiti kehidupan. Kau tak boleh nak cari yang cantik je. Itu sebab artis muka punyalah lawa, tapi dah kahwin, jodoh tak panjang bercerai berai. Jadi kau nak memandang rupa lagi?

Haa… yang masih memandang rupa tu boleh pergi mereput sana. Kah!

Jangan Lupa Komen

komen