mi kuning tanpa mesin

Kalau buat mi kuning tanpa mesin, rupanya nampak tak sama macam dijual di kedai tetapi rasanya memang sedap. Resepi mi yang dikongsikan oleh Puan Sheila Fendy ini juga sesuai untuk golongan yang ada kolestrol tinggi, jadi jom godek cara nak buat!

Ini cara saya mencuba buat mi kuning sendiri. Di sebabkan emak saya kolestrol tinggi, lepastu emak teringin nak makan mee kuning. Jadi saya ambil langkah untuk cuba buat sendiri. Bebas bahan-bahan yang tak diingini dan bebas MSG serta tahap kebersihan terjamin. Sihat InsyaAllah.

Boleh refer gambar dan resepi di bawah. Dah siap buat mi kuning, saya terus buat mee goreng daging versi saya. Boleh la cuba juga kalau mahu.

Mi kuning tanpa mesin:

2 cawan tepung gandum
50ml air
1 biji telur
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
1/2 sudu kecil garam
1 sudu minyak masakan

Gaul sebati semua bahan. Uli lebih kurang 15 minit. Potong kepada 5 bahagian doh tersebut. Start mengelek atas chopping board. Gelek sampai mendapat tahap ketipisan yang sesuai. Potong guna pisau.
(Boleh refer gambar)

Lepas potong tu boleh la letak dalam pinggan yang lebar supaya mee terduduk elok dan jangan lupa letakkan taburan tepung agar tidak melekat satu sama lain.

Panaskan air sehingga mendidih. Letak minyak masakan sikit. Bagi tak melekat bila merebus mi. Rebus 1-2 minit. Angkat tapiskan dan terus alir kan air paip pada mi tersebut utk mengelakkan mee terlebih masak.

Siap. Selamat mencuba.

IKLAN

1. Ni rupa yang di potong-potong tu.

2. Chopstick tu buat guide je. Potong tak lurus sangat pun.

3. Rebus 1-2 minit je. Angkat dan toskan air.

4. Terus alirkan dengan air paip agar mee tadi tak terlalu masak. Nanti lembik pula mee kite tu. Nampak macam kue teow sikit rupa kejadian.

Resepi mi goreng daging ada pada gambar ye.

IKLAN

Bahan-bahan rencah macam biasa :

Bawang merah
Bawang besar
Bawang putih
Cili api – sejenis suka pedas lidas
Cili kering

Masukkan rempah kari. Kari pilihan saya babas. Takde babas, ape2 jenis rempah kari kesukaan anda pun boleh.

Haaa gini rupanya lepas masuk kari. Tumis sehingga agak2 sempah kari sebati. Masuk garam dan gula sesedap tekak.

Masukkan sos cili.

IKLAN

Masukkan daging.

Masukkan kicap.

Masukkan telur.

Telur ni kena tunggu dia kering dan masak sikit. Baru golek-golek dia.

Masukkan mi kuning yang anda dah buat dengan penuh kasih sayang tu.

Masukkan sayur.

Siap!