Kadang-kadang tidak dinafikan dalam ramai-ramai adik-beradik mak ayah selesa dengan anak yang seorang itu saja.

Bila mak ayah uzur tinggal dengan salah seorang adik-beradik, semua orang mesti main peranan. Jangan ada yang sampai lepas tangan dan biarkan adik-beradik kita nan seorang itu uruskan ATOZ.

Kadang-kadang tidak dinafikan dalam ramai-ramai adik-beradik mak ayah selesa dengan anak yang seorang itu saja. Bukan pilih kasih, tetapi itulah kenyataan bila mak ayah semakin menua.

Bila Mak Ayah Uzur

Hanya yang laluinya saja yang faham. Ikuti perkongsian Puan Nurlia Mohd Nor ini dan hadam baik-baik mesej yang disampaikan:

Dua hari lepas saya inform Nyah nak beli barang sekolah si kembar. Si kembar memang jarang keluar. Kalau si kembar ikut pun sebab ada hal atau benda yang mereka hendak beli.

Kalau mereka keluar sekali Tok tinggal seorang, so memang kena ada yang temankan. Tok memang tak boleh tinggal seorang dah. Tok pula memang tak suka keluar mungkin sebab dia tak selesa atau tak larat.

Nak pulak kalau lama. Kasihan kalau menunggu. Dulu abam Megat ada bolehlah dia tolong tunggukan Tok sekejap di rumah. Ni abang Megat pun sudah jauh.

Artikel Berkaitan: Jangan Sibuk Menghitung JASA Pada Mak Ayah Sampai Pertikai Sumbangan Adik Beradik Lain

Tinggal Dengan Salah Seorang Adik-Beradik

So petang semalam Nyah dan family datang. Usai solat Maghrib kami pun keluar 4 beranak beli barang keperluan sekolah si kembar dan barang dapur di Mydin.

IKLAN

Sebenarnya bila mak ayah kita tinggal dengan salah seorang adik beradik, semua orang mesti main peranan. Tak boleh lepas tangan. Sebabnya setiap orang ada komitmen pada kerja dan family masing- masing. Nak balik tadi saya ucap terima kasih sebab tunggu Abah semalam. Nyah bagitau,

“ Takde apa la Ya. Nyah nak juga ajak Abah tinggal seminggu ke dengan Nyah. Tapi ye la dia dah selesa rumah kamu. Kita bukan kira apa dah, nak bagi Abah selesa dengan seronok je.

Dia tak dapat pergi rumah Nyah, Nyah kena usaha datang sini bagi dia seronok. Kamu kalau nak pergi mana-mana bagi tahu je Nyah. Nyah datang tunggu Abah..”

IKLAN

Semua Orang Mesti Main Peranan

Ya. Itulah komitmen kita sebagai adik beradik. Dorang pun faham saya juga ada family, ada masa kami nak keluar 4 beranak, ada masa nak juga bawa si kembar bercuti. Biasanya dorang akan datang tunggu Abah.

Bila masing- masing main peranan inshaAllah semua dipermudahkan. Tanggungjawab menjaga orang tua akan lebih seronok kalau masing- masing faham dan main peranan.

Jangan letak sepenuh tanggungjawab pada orang yang menjaga saja sebab kalau kita tau betapa dahsyatnya ganjaran Allah bagi bila menjaga dan mengembirakan orang tua pasti kita berebut- rebut nak ambil peluang.

Tapi memang pun…
Nyah selalu cerita bila datang je sini ziarah Abah,
“ Tadi customer call dapat job buat bla.. bla.. bla..”
“ Customer call nak bayar payment..”

IKLAN

Nampakkan.. Bila ibu bapa kita happy rezeki pasti datang tepat pada waktunya

Baca Juga Di Sini: Ruginya Adik Beradik Bermasam Muka, Merekalah Kita Minta Tolong, Bukannya Orang Lain

Mingguan Wanita : Semoga perkongsian ini memberi inspirasi buat kita semua dalam berbakti kepada mak, ayah. Jika mak ayah tak selesa di rumah kita, luangkan masa dan ziarahlah mereka selalu.

Sumber : Puan Nurlia Mohd Nor

Follow kami di :

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita
FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini : https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak
Website: https://www.mingguanwanita.my/
Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en
YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured
Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en
Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita