Ramai suka makan laksa dan ada macam-macam jenis resipi laksa yang menjadi pilihan. Namun salah satu resipi laksa sedap yang mak-mak boleh cuba ialah Laksa Lemak Thailand yang cukup popular di sana. Ia seperti kuah lemak, menggunakan santan namun cukup rempahnya dan harum baunya dengan daun selasih serta daun limau purut.

Berikut perkongsian resipi Laksa Lemak Thailand oleh Ieja Mohamad Rejab sebagai panduan.

“Harini saya nak kongsi resepi Laksa Lemak Thailand versi orang Melayu.Dah 2-3 kali buat memang ramai suka sampai suruh saya meniaga laksa ni.”

Ok bahan-bahan yang diperlukan:

1kg Ikan Kembong/Selayang (Direbus dan diasingkan isinya pastu blend sampai halus)

2 sudu Cili giling/ cili kering yang dikisar
2-3 keping Asam keping
2-3 tangkai Daun selasih atau Thai Basil
2@3 helai Daun limau purut
3-4cawan Santan
Air secukupnya

10 bji bawang merah*
3 batang serai*
2 inci lengkuas*
2 inci halia*
2 inci kunyit*
belacan*
(* kisar sampai halus)

Cara Membuat:

1.Panaskan sedikit minyak untuk menumis.
2.Dah panas masukkan bahan yang diblend tadi dan cili giling, kacau smpai naik bau.
3.Selepas tu masukkan isi ikan yang dikisar halus tadi, kacau sampai sebati.
4.Masukkan daun limau purut,daun pudina,asam keping dan selepas itu masukkan santan dan kacau.
5.Terus masukkan air secukupnya.Kuah jangan pekat sangat dan jangan cair sangat. Sedang-sedang, masukkan garam, gula secukup rasa.
5.Masak smpai mendidih sambil di kacau tau. Jangan tak kacau nanti berketol kuah laksa tu. Dah mendidih terus tutup api.

Info Ekstra!

1. Boleh hidangkan dengan ulam macam dalam gambar saya sertakan. Ulam tak tau nama tapi saya beli kat Siam.
2. Ulam jangan dipotong macam laksa biasa. Nak makan baru kita kutip sikit-sikit masuk dalam pinggan, sedap!

3. Laksa saya guna laksa halus siam jugak. Kalau tak da boleh ganti ulam lain dan laksa halus yang biasa.

Selamat Mencuba!

MW: Mak-mak yang suka makan laksa, boleh cuba kelaianan masak Laksa Lemak Thailand yang dikongsikan ini.

Sumber:Ieja Mohamad Rejab