Bagi mak-mak yang suka makan kuih tradisional Melayu, boleh cuba buat kuih puteri ayu yang sedap, lembut dan gebu ni. Bila buat sendiri memang puas hati, sekali buat ikut sukatan resipi ni boleh dapat 45 biji.Kalau nak buat makan-makan, ada kenduri, jamuan sekolah anak, atau untuk minum petang boleh buat kuih ni. Sesuai sangat.

Boleh cuba resipi Ariana Sofia Ahmad ini sebagai rujukan.

“Kuih Puteri Ayu @ Seri Ayu. Kuihnya lembut bak sutera. Hari ni ariana nak share cara ariana buat kuih lembut bak sutera ni”

Bahan-Bahan:

3 cawan gandum
4 biji telur (gred B)
1 1/2 cawan gula halus
1 1/2 cawan santan (1 kotak santan kara + 1/2 cawan air)
1 sudu besar ovallete
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil perisa pandan
2 sudu kecil pewarna hijau

IKLAN

1 biji kelapa (warna putih sahaja)
1 sudu kecil garam
1 sudu besar tepung ubi

Cara Membuat:

1.Mula-mula mix telur, ovallete, perisa pandan, gula halus dan pewarna hijau sehingga sebati.

2.Pastikan adunan masih cair.

3.Masukkan pulak baking powder dan tepung yang telah di ayak. Mix sampai sebati.

4.Adunan ni memang likat. Bila mix dah sebati terus matikan mixer.

5.Masukkan pula santan dan mix sebati.

IKLAN

6.Pastikan adunan licin dan tak terlampau pekat.

7.Untuk senang letak dalam acuan, ariana letak dalam pipping bag.

8.Untuk bahagian kelapa, masukkan garam dan tepung ubi. Kacau bagi sebati.

9.Kalau xcukup masin boleh tambah garam.

10.Sapu acuan dengan minyak dulu. Ariana letak kelapa dalam 3/4 sudu besar. Nak letak kurang pun boleh. Jangan membukit pulak.

11.Untuk bagi padat. Ariana tekan dengan acuan lain bahagian atas kelapa. Dan tekan pula dengan jari kat atas kelapa supaya padat.

12.Ni yang dah siap tekan dengan acuan dan jari.

13.Lepas tu kukuslah adunan selama 10 minit. Taknak letak dalam loyang pun takpe. Pastikan letak adunan paras acuan je @ kurang sikit.

14. Kuih dah masak. Naik dengan gebunya. Dah suam sikit bolehlah keluarkan dari acuan.

Sekarang bolehlah dihidang.

Kuih ni paling senang nak buat. Lagi tak sabar nak makan bila bahagian dalam lembut dan gebu.

Info Ekstra!

  • Kuantiti 1 kotak santan kara sama dengan 1 cawan air. Jika tak cukup 1 cawan, boleh tambah air. Dapat 45 biji. Acuan tu kena sapu minyak dulu.

Selamat mencuba!

Baca Lagi Di Sini:

Bebola Ayam Berkeju 4 Bahan, Senangnya Guna Daging Burger Je!
Kuih Sagu Keras Berbiji Putih, JANGAN Cuci Banyak Kali, Kena KUKUS!

MW: Sedapnya kuih puteri ayu ni. Kena cuba buat sendiri nanti di rumah.

Sumber: Ariana Sofia Ahmad