Bagi wanita dan mak-mak yang sedang berdiet boleh cuba pelbagaikan menu sihat, cuba resipi Kobis Gulung yang sedap ini. Menggunakan sayur kobis sebagai bahan utama dan berinti ayam atau daging kemudian dikukus seketika.

Berikut perkongsian resipi daripada Puan Az Hanie Ismail yang boleh dijadikan rujukan.

“Masak apa hari ni? Masak kobis gulung buat kunyah-kunyah la kita. Inspirasi dari KAKAK KOBIS. Sesuai dicicah dengan sos cili thai. Sesuai jugak untuk yang nak diet.”

Meh saya share kan resepi inti versi saya.

Bahan-Bahan:

Dada ayam dicincang @ pakai daging cincang jenama ramly pon boleh
Bawang putih
Bawang merah
Serbuk lada hitam
Serbuk lada sulah
Serbuk maggi cukup rasa / boleh ganti dengan garam bukit bagi yang nak diet
Serbuk cili
Lobak merah
Kobis purple

Cara Membuat :

1. Tumis bawang putih dan merah sampai naik bau.
2. Masukan isi ayam masak sampai air ayam sedikit kering.
3. Masukan lobak dan kobis purple goreng sekejap.
4. Masukan lada hitam lada sulah serbuk cili dan maggi cukup rasa. Sesuaikan rasa.

Info Ekstra!

Kulit kobis tu boleh pakai kobis ape-apa pon. Yang penting kena celur dulu bagi lembut supaya senang nak gulung.

IKLAN

Lepas dah gulung boleh ikat dengan daun kucai.

Tak ikat pon tak pe, lepas tu kukus dalam 3 minit untuk lembutkan lagi kobis tu.

Selamat mencuba resepi berasakan sayur KOBIS.

MW: Menarik juga resipi kobis gulung ni, menu sihat berasaskan kaedah kukus. Sesuai sangat buat mak-mak yang sedang berdiet.

Baca Lagi Disini: Jus Diet Sihat, Perut Kenyang Bagi Yang Tak Mahu Makan Malam!

Sumber: Az Hanie Ismail